Na pražském letišti funguje nový systém bezpečnostních kontrol. Odbaví až o 40 procent víc lidí
Letiště Václava Havla má od pondělí nový systém bezpečnostních kontrol. Osm rentgenových tratí má urychlit odbavování rostoucího počtu cestujících až o čtyřicet procent. Novými přístroji je vybaven Terminál 2, odkud lidé odlétají do zemí Schengenského prostoru. Kontrolní stanoviště vyšlo na 200 milionů korun.
Nové bezpečnostní pracoviště nyní disponuje osmi plně automatizovanými a šesti manuálním rentgenovými tratěmi.
„Stojíme u stanovišť pro cestující, která máme tři vedle sebe. Na bezpečnostní kontrolu se tak mohou připravovat až tři cestující zároveň,“ přibližuje pro Radiožurnál Marika Janoušková z pražského letiště.
Na pražském letišti funguje nový systém bezpečnostních kontrol. Odbaví až o 40 procent víc lidí. Natáčela Veronika Hlaváčová
Rentgen vypadá na první pohled stejně, jsou ale okolo něj dvě tratě, které míří k pracovníkovi letiště.
„Ve vašem batůžku nebylo nic, co by se nemohlo nacházet v zavazadle, takže nám přijel na první trať. Kabelka, kde jsme nechali nepřiznané tekutiny, nám přijela na druhou trať a posunula se k bezpečnostnímu pracovníkovi,“ ukazuje Janoušková.
Ve špičce tak půjde podle mluvčího ruzyňského letiště Romana Pacvoni odbavit až o 40 procent cestujících více.
„Tady tato nová bezpečnostní kontrola je jedním z největších krátkodobých rozvojových projektů, kterých jsme realizovali z toho důvodu, abychom navýšili kapacitu letiště a mohli odbavit neustále rostoucí počty cestujících,“ vysvětluje.
Slavnostního otevření se zúčastnila i ministryně financí v demisi Alena Schillerová za ANO:
Plány na rozšíření terminálu i novou ranvej
A předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř dodává, že se chystají i další investice. Plánuje se rozsáhlé rozšíření Terminálu 2 a budování nové ranveje.
„V roce 2019 bychom měli rozhodnout o finální výstavbě. Chybí nám už jen několik pozemků, řekl bych do deseti procent pozemků k tomu, abychom to mohli stavět,“ přibližuje Řehoř.
Dalším velkým projektem je třídírna zavazadel. „Projekt není vidět, je pod námi - velká třídírna zavazadel, kde budeme investovat více než miliardu korun do toho, abychom ji zmodernizovali. Potřebujeme do ní dát nové typy rentgenů," popisuje předseda představenstva Letiště Praha.
Součástí rozvojových plánů je podle Řehoře také železniční napojení do centra Prahy. „Stávající autobusy nestačí,“ podotýká.
Největší rozvojový projekt Terminálu 2
Stanoviště centrální bezpečnostní kontroly je největším rozvojovým projektem realizovaným na Terminálu 2 od jeho otevření v roce 2006. Odlétají odtud cestující do zemí schengenského prostoru a do dalších evropských zemí.
S jeho otevřením zároveň končí provoz dřívějšího pracoviště, které na letišti fungovalo od počátku provozu terminálu. Uvolněný prostor letiště využije pro výstavbu komerční zóny s restauracemi a obchody.
Letiště Václava Havla v posledních letech navyšuje počty odbavených cestujících. Zatímco loni odbavilo rekordních 15,4 milionu lidí, letos letiště očekává číslo ještě o zhruba 1,5 milionu vyšší.