Svoboda: Blanka je zásadní, jinak dopravu v Praze nevyřešíme. Jízdenky na MHD letos nezdraží
Praha je bezpečnější, ekologičtější a lépe připravená na výzvy budoucnosti, řekl pražský primátor, když před měsícem hodnotil dva roky ve vedení metropole. „Bezesporu jsme nejzelenějším hlavním městem v Evropě," tvrdí Bohuslav Svoboda (ODS) v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu. Mluví také o tom, proč je v hlavním městě málo míst na středních školách, proč vzdal kandidaturu do Sněmovny a co bude dál s elektrokoloběžkami.
Když jste před měsícem hodnotili dva roky práce koalice v čele hlavního města, mimo jiné jste řekl, že Praha je ekologičtější. V čem konkrétně?
Dnes je bezesporu nejzelenějším hlavním městem v Evropě. Je to dané tím, že mimořádně podporujeme sadbu zeleně.
V okamžiku, kdy kus okruhu doděláme, bude problém Prahy v podstatě vyřešen. Spočívá totiž v tom, že všichni, kdo dnes v Praze chtějí někam dojet, musí jet přes město. To nikde není, poukazuje Bohuslav Svoboda
Když si porovnáte procenta ploch, které jsou zelené, Praha z daného pohledu vítězí. Veliký pokrok jsme udělali například v magistrátních budovách, ať jsou to školy či úřady.
Pokud jde o tunel Blanka, hrozí v jeho dostavbě zdržení? A pokud ano, jak dlouhé?
Teorie, se kterou jsme pracovali, je momentálně, myslím, posunutá na rok 2030, možná 2031. Samozřejmě se ale v okamžiku, kdy začneme stavět, může vše změnit a rozběhnout. Říkám to jen proto, že nyní výstavba stála.
Okruh se nedělal z toho důvodu, že nám stát nedal podmínky. Do roku 2031 bychom měli mít dokončenou oblast, kde by mělo končit metro, a celý problém by se posunul. Jsem přesvědčen, že se to dodělat podaří.
Šéf pražského magistrátu Kubelka převzal odvolání z funkce. Svoboda chce náhradu najít co nejrychleji
Číst článek
Opakuji, že v okamžiku, kdy kus okruhu doděláme, bude problém Prahy v podstatě vyřešen. Spočívá totiž v tom, že všichni, kdo dnes v Praze chtějí někam dojet, musí jet přes město. To nikde není. Mnichov, Londýn, všichni mají okruhy, jimiž to objedou a najedou sice třeba více, ale neprojíždí skrze metropoli.
Asi se shodneme na tom, že Prahu přetěžují parkující auta. Parkovací zóny začaly v Praze fungovat v roce 1996, kdy by měl být zaveden nový systém?
V podstatě už zavedený je. Stále rozšiřujeme modré zóny, aby měli místní možnost kde parkovat. Začali jsme již budovat parkovací zóny „přijeď a zaparkuj“.
To znamená, že už máme oblasti například v Letňanech, kam přijedete autem, necháte jej tam na slušném, chráněném parkovišti a dál pokračujete městskou hromadnou dopravou. Ta ale musí být kolejová, to je oproti dřívějšku změna.
‚Vidím v tom papalášství.‘ Reportér popsal, jak se v Praze rozdělovaly karty pro parkování zdarma
Číst článek
Chystá se zdražení hromadné dopravy?
To je otázka, která zajímá jistě všechny, a bohužel na ni nemohu kladně odpovědět. To pro občany znamená, že doprava zůstane stejná.
Jsme jediné město, které dopravu nezdražilo přes deset let. V současné době na ni v podstatě doplácíme obrovské sumy, prakticky více než padesát procent její ceny.
Na to, kdy se zdražovat bude, odpovědět neumím. Nyní jsme ve fázi, kdy o problému jednáme a pochopitelně jde o problém koaliční. Mohu ale říci, že letos jízdenky dražší nebudou, nesměřuje to do tohoto roku.
‚To je moje věc.‘ Primátor Svoboda objednal analýzy za statisíce, autor v oboru nemá zkušenosti
Číst článek
Proč mají v Praze brzy skončit sdílené elektrické koloběžky?
Sdílené elektrické koloběžky jsou problémem, který mají všechna velká města. Dnes naprosto bezpečně víme, že představují největší část dopravních úrazů a daleko, daleko převyšují ty cyklistů.
I když jsme dosáhli toho, že koloběžkaři mají helmy, jejich poranění hlavy jsou velmi závažná a téměř dvojnásobně převyšují úrazy na kolech. A pochopitelně je s nimi rovněž ten problém, že nemají definováno, kde mohou jezdit. Nesmí jet po chodníku, ale když jedou po silnici, překáží a pohybují se velmi často v protisměru.
A to nechci mluvit o tom, že na koloběžce jedou dva lidé, to vůbec ponechme stranou. Jednoduše jde o typ dopravy, který se do velkoměsta opravdu nehodí.
Maximum jsou pro mě elektrokola, která se dají regulovat a mohou se chovat jako dopravní prostředek. Všechna města s tím bojují. Faktem je, že největší města proslavená velmi dobrou dopravou koloběžky zakázaly.
Celý rozhovor v rámci pořadu Dvacet minut Radiožurnálu si můžete poslechnout v audiozáznamu výše.