Učňovské vzdělávání je na pokraji kolapsu, tvrdí ministr Dobeš
Odborné vzdělávání na učilištích je na pokraji kolapsu. Tvrdí to ministr školství Josef Dobeš (VV), který proto chce podpořit žáky na učilištích, kam by podle něj mělo chodit více dětí. Ministerstvo školství mimo jiné chystá změnu financování středních škol, kde dochází k velkým nerovnostem.
Sehnat dobrého řemeslníka je čím dál tím těžší. Podle ministra školství Josefa Dobeše je učňovské vzdělání na pokraji vyhubení. Je málo šikovných řemeslníků a k tomu plně kvalifikovaných.
Trend potvrzují i zástupci Hospodářské nebo Agrární komory. Přeje tomu i doba, kdy klesá populační křivka, míst na školách je stále víc, než dětí, které se na ně hlásí, a většina rodin dává přednost maturitě než řemeslu.
„Trend ve společnosti je negativní v tom, že kdo pracuje, je asi hloupý a je out. Já chci říct, že práce, kdy někdo má velkou manuální zručnost nebo něco dokáže v technickém směru, je in, ne out,“ prohlásil Dobeš.
Odborné vzdělávání by se podle Dobeše mohlo zčásti podpořit například i státní maturitou, přes jejíž jednotnou laťku už se nedostanou všichni. Úřad také ale chystá změnu financování středních škol, kde dochází k velkým nerovnostem.
Nerovnosti ve financování
Podle statistiky ministerstva některé školy dostanou 25 tisíc korun na žáka, jiné třeba o 20 tisíc více. A to i přesto, že se jedná o stejný obor ve stejném kraji. Podle ministra Dobeše je také nutné zaměřit se na spolupráci škol se zaměstnavateli.
„Více podpořit komunikaci mezi Hospodářskou komorou, Agrární komorou, Svazem průmyslu a dávat metodické pokyny z ministerstva. Dávat zpětnou vazbu, jaké je poptávka v průmyslu, v hospodářství, po odborných školách. Kde je nedostatek lidských zdrojů, které obory jsou teď in,“ řekl Dobeš.
I jednotná zkouška v 5. a 9. třídách by mohla pomoci učňovskému školství, protože rodiče dostanou zpětnou vazbu, kam dítě směřovat. Najdou se ale i kritici, kteří s pomocí odbornému školství nesouhlasí.
Nedávno členové Národní ekonomické rady vlády v materiálu o konkurenceschopnosti České republiky navrhli, že by se odborné vzdělávání mělo nechat až na poslední ročníky, a dále konstatovali, že v patnácti letech je příliš brzy někoho tlačit do konkrétní životní profese.