Železničáři chtějí testovat vlaky bez strojvedoucího. Do okruhu ve Velimi plánují investovat stovky milionů
Na jednom ze dvou zkušebních okruhů ve Velimi chce Výzkumný ústav železniční testovat samořiditelné vlaky. Podle Martina Bělčíka z představenstva by měl úpravou projít menší z nich. Investice bude v řádech nižších stovek milionů a částečně by měla být hrazena z evropských fondů.
„Vnímáme to jako trend ve vývoji železnice, na který chceme reagovat a být na něj připraveni,“ vysvětlil Bělčík pro server zdopravy.cz. Do konce roku chce proto Výzkumný ústav železniční vypsat soutěž na studii k modernizaci okruhu.
Nový šéf Českých drah představil své plány. Chce nakoupit vlaky i expandovat do zahraničí
Číst článek
Autonomní vlaky jsou podle ústavu budoucností zejména regionálních tratí, kde se nevyplatí investovat do ETCS (evropského vlakového zabezpečovacího systému). Testovat by se tady ale mohly i soupravy pro pražské metro D. V září totiž poslanci schválili novelu zákona, která pokud projde přes Senát a prezidenta, umožní nejen metru, ale i tramvajím nebo lanovkám jezdit bez řidiče.
Výzkumný ústav železniční bude v příštím roce dělat ve Velimi úpravy na hlavním okruhu, kde mohou vlaky jezdit rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Odhadované náklady jsou kolem 70 milionů korun.
Samořiditelné vlaky se už testují jinde ve světě. V Austrálii například převážní železnou rudu. Zkušební polygon na vlaky bez řidiče chce vybudovat i AŽD Praha na trati Čížkovice – Obrnice. Strojvedoucí by měl v tomto vlaku sedět jen kvůli předpisům. Doplnit by ho měla samořiditelná dodávka, která bude cestující svážet k vlaku.
Správa železniční dopraví cesty (SŽDC) zároveň v říjnu zpřístupnila databázi, kde mohou zájemci najít další projekty, které se na české železnici staví nebo se chystají. Najdou v ní zejména informace o trvání stavby a stručný popis prací. Správa údaje plánuje rozšířit. Podobnou aplikaci využívá i Ředitelství silnic a dálnic.