Žáci základních škol nemají představu o technických oborech, říká odborník

Žáci základních škol dnes mají poslední příležitost poslat přihlášky na střední školy. Do prvního kola přijímacích zkoušek, které školy chystají v posledním dubnovém týdnu, mohou letos podávat přihlášky dvě. Žáci volí ve velkém měřítku gymnázia, zatímco technické školy o studenty musejí bojovat.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Malí školáci v chemické laboratoři Technické univerzity v Liberci - pokus s hořením cukru

Malí školáci v chemické laboratoři Technické univerzity v Liberci - pokus s hořením cukru | Foto: Ivana Bernáthová | Zdroj: Český rozhlas

Míst na středních školách je v posledních letech více než žáků, kteří opouštějí základní školy. Proto je letos vcelku snadné se na střední školu dostat. Nahrává tomu i fakt, že mnohé střední školy přijímací zkoušky ruší.

„Ta jednoduchost dostat se na střední školu může způsobit pokles kvality, protože žáci základních škol se nebudou ve druhém pololetí namáhat dělat prakticky vůbec nic, protože ve chvíli, kdy získají pololetní vysvědčení, tak už v podstatě mají jisté, že budou přijatí na některou střední školu,“ konstatoval s politováním v Ranním interview Radiožurnálu Jiří Zajíček, předseda Unie školských asociací.

Jednoduchou terapií na tuto situaci by bylo podle Jiřího Zajíčka povinné zavedení přijímacích zkoušek na všech středních školách bez rozdílu zřizovatelů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Host Ranního interview Radiožurnálu Jiří Zajíček, předseda Unie školských asociací, se zamýšlel nad přechodem žáků ze szákladních do středních škol

České školství se v poslední době potýká také s problémem naplnění škol odborných a bez maturitních oborů, zejména učilišť. Jiří Zajíček spatřuje tento problém zejména v tom, že na základních školách je výuka kromě předmětů jako matematika a fyzika zaměřena zejména humanitně a prezentace technických oborů je minimální, proto ani žáci nemají představu o tom, co se na středních školách technického zaměření mohou naučit.

„Tím pádem si asi zvolí něco, co je jim bližší, o čem představu mají. A na každý pád studium na gymnáziu v podstatě znamená odklad rozhodnutí, co dál v životě budu dělat,“ dodal Jiří Zajíček.

Jako řešení vidí Jan Zajíček jednak zavedení předmětu jako polytechnická výchova na základních školách nebo ještě lépe prohloubení spolupráce středních a základních škol. Není to podle něj otázka například vzdálenosti obou institucí jako spíše vůle na obou stranách.

„Pokud střední školy dokážou ve svých prostorách přivítat žáky základních škol a ukázat jim svůj obor z trošku zajímavého hlediska, tak to může být pro rozhodování o volbě povolání dosti důležité,“ vysvětlil Jiří Zajíček.

Nenaplněná střední škola - zrušit či zachránit?

Střední školy, které dostatečně nenaplní svoji kapacitu, se pak potýkají s nedostatkem peněz. Situace bude kvůli populačně silným ročníkům, které v současné sobě přecházejí z mateřských do základních škol, brzy zase jiná. Proto by mělo být cílem zřizovatelů, aby si školy s dlouholetou tradicí i přes nedostatek studentů dokázali udržet.

„Bylo by velkou chybou zrušit školy, které mají dlouholetou tradici, protože vybudovat novou školu zejména technického zaměření není záležitost na rok. To je věc dlouhodobá, zejména z personálního hlediska,“ upozornil Jiří Zajíček.

Situace, kdy jsou školy dotovány firmami, které si tak zajišťují přísun kvalifikovaných pracovníků, však není podle Jiřího Zajíčka v Česku ideální.

Žáci mají poslední možnost podat přihlášku na střední školu

Číst článek

„Legislativně to není příliš výhodné. Zatím k tomu nejsou podle mého názoru dostatečné nástroje,“ domníval se Jiří Zajíček.

Ministerstvo školství plánuje, že by se měl do několika let snižovat počet dětí, které odcházejí na gymnázia, hlavně ta víceletá. Jestli dnes na ně jde zhruba třetina dětí, v budoucnu by to nemělo být více než deset procent. Toto směřování Jiří Zajíček schvaluje.

„Víceletá gymnázia určitě mají smysl pro určité procento talentovaných žáků, těch, kteří jsou na tom opravdu velmi dobře, ale rozhodně si nemyslím, že to je takřka třetina populace,“ uzavřel Jiří Zajíček.

Jan Pokorný, Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme