Zakázku na údržbu metra provázejí nejasnosti
Pražský Dopravní podnik si slibuje od prodeje údržby vozů tras metra A a B plzeňské Škoda Transportation úsporu 207 milionů korun. Jenže Český rozhlas zjistil, že Škodovka odhaduje úsporu mnohem nižší - a to o sto miliónů korun. Zarážející navíc je, že Dopravní podnik prodal tuto divizi metra společnosti, u níž není jasné, kdo stojí v jejím pozadí.
Pražský Dopravní podnik prodal servis vozů dvou tras metra v prosinci za necelých 125 miliónů korun bez výběrového řízení. Škoda Transportation si tak na 11 let pojistila zakázku odhadovanou na 7,5 miliardy korun.
Český rozhlas proto oslovil vedení pražského Dopravního podniku, aby vyčíslilo předpokládanou výši úspory. Představitelé managementu se odmítli osobně vyjádřit, pověřili za sebe Ondřeje Pečeného:
"Po dobu trvání této smlouvy, to znamená po dobu 11 let očekáváme úsporu přibližně 207 milionů korun."
K této sumě podle Pečeného dospěla společnost Deloitte, která model vyvedení servisu metra z městské dopravní společnosti posuzovala. Dopravní podnik svůj krok opírá také o to, že plzeňská firma zastaralé sovětské vozy podzemní dráhy v minulosti na trasách A a B modernizovala.
Když Český rozhlas zkoumal podrobnosti celé operace, zjistil, že suma, kterou by měl Dopravní podnik ušetřit, se v podání nového servismana metra - Škody Transportation - výrazně liší.
"Dopravní podniky ušetří dle výpočtů asi 100 milionu korun za dobu konání toho full servisu," uvedla zástupkyně plzeňské společnosti Jolana Číhová. Znamená to tedy rozdíl o více jak sto miliónů korun dolů.
Výše úspory, kterou se pražský Dopravní podnik ohání jako jedním z hlavních argumentů prodeje divize servisu vagónů metra, je oproti ceně kontraktu velmi nízká a vyvolává proto rozličné otázky. Šéf jedné z odborových organizací pražského Dopravního podniku Jiří Zabloudil říká, že veškerý zatímní rozprodej služeb měl přinést deklarovanou úsporu alespoň 10 procent, ale opak je pravdou.
"Outsoursingy tady některé proběhly, úspora byla zaznamenána v promilech proti tomu, co nám bylo slibováno," řekl českému rozhlasu odborář a dodal:
"Když sem přišel ing. Dvořák jako ředitel Dopravního podniku, tenkrát coby ředitel Primy, tak se tady holedbal, že převádět nebudeme, pokud výhodnost nebude alespoň 10 procent. V žádném z projektů nebyla podle mých informací překročena 2 procenta. Máme zde informace, že některé outsourcingové projekty jsou dokonce prodělečné pro Dopravní podnik."
Ondřej Pečený z pražského Dopravního podniku na slova odboráře Jiřího Zabloudila zareagoval srovnáním s outsorcingem údržby vozů metra C. Ten provádí společnost Siemens. Pečený upozorňuje, že deklarovaných 10 procent se týká celé délky kontraktu - 11 let. "První zkušenosti se šetřením nám říkají, že úspora servisu vozu M1 na lince C je přibližně 14 miliónů korun," dodává.
Nejasná vlastnická struktura
Plzeňská Škoda Transportation má navíc nejasnou vlastnickou strukturou, která podle dostupných informací končí u lidí podezřelých z praní špinavých peněz ve Švýcarsku. Na otázku jestli Dopravní podnik ví, komu Škoda Transportation patří, odpověděl managementem pověřený zástupce Ondřej Pečený, že Dopravní podnik zná strukturu partnera z obchodního rejstříku od statutárních orgánů až po liniový management.
Z obchodních rejstříků je však patrné jen to, že vlastníkem Škody Transportation je Škoda Holding. A ta patří firmě Appian Machinery, která sídlí v Nizozemsku. Kdo stojí za Appianem ale Škodovka odmítá prozradit.
Podle Jolany Číhové ze Škoda Holding stojí na vrcholu vlastnické struktury společnosti regulovaný fond investorů, u kterých se standardně vlastníci nezveřejňují.. Z otevřených zdrojů je maximálně možné zjistit, že předsedou dozorčí rady Škoda Holding je Marek Čmejla a místopředsedou Jiří Diviš. Tedy lidé, které švýcarská prokuratura podezřívá z praní špinavých peněz v souvislosti s privatizací Mostecké uhelné společnosti.
Prokuratura Čmejlovi s Divišem kvůli tomu na podzim roku 2008 obstavila účty v tamních bankách. Ve chvíli, kdy se začali švýcarští detektivové o Čmejlu a Diviše zajímat, přemístili oba obchodníci svoje trvalé bydliště do vlídnějšího Monaka. Švýcarská prokuratura na otázku, v jaké fázi vyšetřování podezření z praní špinavých peněz je, neodpověděla.
Pražský Dopravní podnik počítá do budoucna i s outsorcingem dalších služeb, nejen servisu ruských vozů metra, ale například i tramvají. Metropolitní přepravce vykázal za prvních devět měsíců loňského roku ztrátu přesahující dvě miliardy korun.
Jolana Číhová