‚Můžou z nich být odborníci, kteří nám chybí.‘ Europarlament kritizuje segregaci romských dětí

Diskriminace romských dětí v přístupu ke vzdělání se v posledních letech v Evropské unii zhoršila. Na plenárním zasedání Evropského parlamentu (EP) to ve čtvrtek řekla eurokomisařka pro soudržnost a reformy Elisa Ferreiraová. Odpovídala tím na dotaz slovenského europoslance Petera Polláka, který unijním institucím vytkl, že se otázce dost nevěnují.

Štrasburk Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plenární zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku

O usnesení k diskriminaci romských dětí bude EP hlasovat v říjnu (ilustrační foto) | Foto: Denis LOMME | Zdroj: European Union 2022 - Source : EP

V minulosti Evropská komise (EK) zahájila šetření ohledně diskriminace romských žáků v České republice a Maďarsku, v dubnu kvůli tomu zažalovala u Soudního dvora EU Slovensko. O usnesení k diskriminaci romských dětí bude EP hlasovat v říjnu.

„Co se týče segregace ve vzdělání, situace se v posledních letech zhoršila,“ uvedla eurokomisařka. Podle ní je nepřijatelné, aby existovaly situace, kdy více než polovina romských dětí chodí do školy, kterou navštěvují pouze či většinově další romští žáci.

„Zavázali jsme se vymýtit segregaci,“ uvedla Ferreiraová ohledně postoje Evropské komise. Členské státy vyzvala, aby využívaly veškeré dostupné unijní fondy ke snižování diskriminace ve vzdělání a aby měly integraci romských žáků mezi svými prioritami.

Podle slovenského europoslance Polláka se věnuje otázce diskriminace romských dětí malá pozornost ze strany unijních institucí a špatná situace v diskriminaci přetrvává navzdory vynaložení nemalých finančních prostředků. 

Potenciál romských dětí

„Vážení přátelé, přijďte se podívat do jakékoliv školy v blízkosti romského ghetta či osady na Slovensku, v Čechách, Maďarsku či jiném státě, a zjistíte, že jsou tam segregované třídy,“ řekl slovenský europoslanec. Podle něho je v romských dětech potenciál, který státy nedokážou kvůli diskriminaci ve školství využít.

„Z romských děti mohou vyrůst odborníci, kteří nám teď chybějí,“ uvedl Pollák. Soustavné umisťování dětí romského původu do tříd pro žáky s mentálním postižením kritizoval i další slovenský europoslanec Ivan Štefanec, který jedno z řešení vidí v digitalizaci.

Diskriminaci romských žáků kritizovala i většina europoslanců, která v debatě vystoupila. Bulharský europoslanec Angel Džambazki ale řekl, že v debatě chybí zmínka o zodpovědnosti rodičů. Podle něj z programů na pomoc romským žákům profitují nevládní organizace.

Podle německého europoslance Guida Reila za špatné výsledky ve vzdělávání romských žáků může „kriminální kultura“ této menšiny. To odmítl ve svém vystoupení český europoslanec Stanislav Polčák (STAN). „Je třeba ukončit tento začarovaný kruh,“ řekl o diskriminaci Polčák. Dodal, že odpovědnost za to nesou státní instituce i rodiny.

Ferreiraová také připomněla, že Evropská komise letos v dubnu zažalovala Slovensko, protože podle komise účinně neřeší problém segregace romských dětí ve školách. Podle Bruselu tím Slovensko porušuje směrnici proti rasové diskriminaci. Ferreiraová uvedla, že komise je připravena zahájit řízení i s dalšími státy, kde je přístup k romským žákům diskriminační.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme