‚Evropu už moc nezajímá, jestli mají v Rusku iPhony, jde o ty velké věci.‘ EU schvaluje 18. balík sankcí
Evropská unie by v pondělí mohla schválit osmnáctý balík sankcí proti Rusku. Cílit má na banky a energetiku, ve hře je snížení cenového stropu za ruskou ropu. Je po letech ruské invaze stále co sankcionovat? A pokud ano, proč to nešlo dřív? „Je to otázka odvahy, ale i vnitřních zranitelností a někdy naší neschopnosti. Za ruské suroviny stále posíláme velké objemy peněz,“ míní analytik z Asociace pro mezinárodní otázky Pavel Havlíček.
„Ruská ekonomika je hluboce zasažena sankcemi,“ uvádějí v prohlášení předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová a šéfka unijní diplomacie Kaja Kallasová.
Odkazují se na 210 miliard eur (asi 5,2 bilionu korun) ve zmražených aktivech ruské centrální banky, pokles ruských výnosů z plynu a ropy o 80 procent oproti období před válkou na Ukrajině, narůstající schodek ruského rozpočtu, inflaci nad deset procent a další. Odborníci však upozorňují, že Evropa do ruské ekonomiky stále velkou měrou přispívá.
‚Energetické dodávky zneužívá jako zbraň.‘ Unie navrhla postupný konec dovozu ruského plynu a ropy
Číst článek
Členské státy EU sankce proti Rusku přijímají od anexe Krymu v roce 2014 a velmi intenzivně pak od února 2022, kdy Rusko proti Ukrajině zahájilo rozsáhlou ofenzivu.
„Když se celý sankční proces spustil, tak ty první balíčky byly největší a bylo poměrně snadné najít věci, které nechceme už dál dovážet z Ruska, nebo naopak vyvážet tam,“ popsala ředitelka bezpečnostní a multilaterální sekce ministerstva zahraničí Veronika Stromšíková. „Je logické a správné se ptát, proč se neudělalo něco už dřív,“ dodává.
Na seznamech odvětví, která EU postihuje, se například doposud neobjevil ruský státní podnik Rosatom, který dodává jaderné palivo. Česko konkrétně má pak ze sankcí výjimku na dovoz ruské oceli.
„Trend, který v průběhu měsíců a let vidím jednoznačně, je, že se zaměřujeme na ty velké věci a ty menší necháme plavat,“ pokračuje Havlíček z Asociace pro mezinárodní otázky.
Nové trendy v sankcích
„Evropany bude míň a míň zajímat, jestli se do Ruska dostává spotřební zboží jako iPhony, ale více je bude zajímat, jak se zbavit závislosti na ruské ropě, která představuje klíčovou složku ruského státního rozpočtu. Komise i členské státy jsou v tom stále ambicióznější, což je dobře,“ dodává analytik.
EU prodlouží dočasnou ochranu Ukrajinců, shodli se ministři. Nejvíce jich je v Polsku, Německu a ČR
Číst článek
Sankce lze uvalit buď na konkrétní společnosti nebo osoby podporující ruskou válku na Ukrajině, nebo na celý sektor. A stejně jako je pro českou ekonomiku důležitá a obtížně nahraditelná ocel z Ruska, jiné země měly u minulých sankčních balíčků výhrady k jiným odvětvím.
„Hodně dlouho jsme se tahali třeba o diamanty, to blokovala Belgie. A to je důvod, proč máme už osmnáct sankčních balíčků,“ poznamenává Havlíček.
Zbavováním se závislosti na ruské ropě se česká vláda pyšnila v posledních měsících opakovaně. V jiných odvětvích, například u zmíněné ruské oceli, která je důležitá nejen pro zbrojařský průmysl, je situace obtížnější.
„Pořád je jednodušší navýšit kapacitu nějakého plynovodu nebo ropovodu, než přecertifikovat jadernou elektrárnu na jiné (než ruské) palivo. Tam je ten proces extrémně náročný a nemůžete si dovolit žádné zkratky,“ uvádí Stromšíková k evropským nákupům ruského jaderného paliva.
Trump stále nemá v EU velvyslance. Na souhlas Senátu čeká právník a bývalý fastfoodový magnát
Číst článek
U konkrétních společností a osob se trend v sankcích nyní posouvá směrem k firmám a lidem ve třetích zemích, které Rusku podle důkazů EU pomáhají sankce obcházet. „Jsou tam firmy z Turecka, Číny, Honkgongu, Thajska, Filipín a další,“ vyčísluje Stromšíková z českého ministerstva zahraničí.
Příprava sankcí v Praze
Jaké sektory a osoby či společnosti se objeví na 18. balíku protiruských sankcí nebude jasné až do poslední chvíle, než jej ministři zahraničí Evropské unie v pondělí v půl desáté dopoledne eventuálně schválí.
Podnět k vytvoření nového sankčního balíku dává předsednictví Rady EU, nyní Polsko, které obešle členské státy a Evropskou komisi s žádostí o návrhy, co do něj začlenit.
V Praze konkrétně se spojí ministerstvo zahraničí s Úřadem vlády a dalšími resorty a podávají návrhy za Česko. Na základě podnětů pak vznikne první návrh právního dokumentu s novými sankcemi a proces pokračuje výměnami mezi Bruselem a hlavními městy, které k věci mají připomínky.
„Celý ten proces je velmi důvěrný, protože zejména u jednotlivých jmen nechcete, aby se dotyčný dozvěděl, že se objeví na sankčním seznamu. Mohl by třeba převést majetky, uniknout sankcím,“ vysvětluje Stromšíková.
Časová osa sankcí EU proti Rusku
- 1. balík (22. února 2022)
- sankce vůči 351 poslancům ruské Státní dumy, kteří hlasovali pro uznání částí Doněcké a Luhanské oblasti, které nejsou pod kontrolou vlády
- vytvoření nového režimu sankcí na hospodářské vztahy s částmi Doněcké a Luhanské oblasti, které nejsou pod kontrolou vlády
- omezení přístupu Ruska ke kapitálovým a finančním trhům a službám v EU
- 2. balík (25. února 2022)
- sankce vůči Vladimiru Putinovi, Sergeji Lavrovovi, poslancům ruské Státní dumy, členům Národní bezpečnostní rady a dalším
- hospodářské sankce vztahující se na odvětví financí, energetiky, dopravy a technologií
- omezení vývozu zboží a technologií, které by mohly přispět k posílení ruského odvětví obrany
- omezení vývozu zboží a technologií v leteckém a kosmickém průmyslu a pro použití při rafinaci ropy
- částečné pozastavení platnosti dohody o zjednodušení vízového režimu mezi EU a Ruskem
- 3. balík (28. února - 3. března)
- sankce vůči 26 osobám a jednomu subjektu
- uzavření vzdušného prostoru EU všem ruským letadlům
- zákaz: transakcí s ruskou centrální bankou; používání systému SWIFT pro sedm ruských bank; zákaz poskytování eurobankovek Rusku
- pozastavení vysílacích činností v EU pro sdělovací prostředky Russia Today a Sputnik
- 4. balík (15. března 2022)
- sankce vůči 15 osobám a devíti subjektům, včetně Romana Abramoviče a Germana Chana
- rozšíření seznamu osob a subjektů spojených s ruskou obrannou a průmyslovou základnou
- zákaz: veškerých transakcí s některými státem vlastněnými podniky; poskytování služeb v oblasti úvěrového hodnocení jakýmkoliv ruským osobám či subjektům; nových investic do ruské energetiky; dovozu železa a oceli z Ruska do EU; vývozu luxusního zboží do Ruska
- 5. balík (8. dubna 2022)
- sankce vůči 217 osobám a 18 subjektům
- uzavření přístavů EU všem ruským plavidlům
- zákaz: vstupu ruských silničních dopravců do EU; dovozu uhlí a dalších tuhých fosilních paliv z Ruska; dovozu dřeva, cementu, mořských plodů a lihovin z Ruska; vývozu tryskového paliva a dalšího zboží do Ruska; poskytování vysoce hodnotných kryptoaktiv; vystupovat v pozici obmyšleného a jednat jako svěřenský správce pro ruské osoby a subjekty
- kvóty na dovoz chloridu draselného
- 6. balík (3. června 2022)
- sankce vůči 18 osobám a 65 subjektům
- rozšíření seznamu osob a subjektů spojených s ruskou obrannou a průmyslovou základnou
- pozastavení vysílání pro Rossija RTR / RTR Planeta, Rossija 24 / Russia 24 a TV Centre International v EU
- zavedení doložky solidarity
- zákaz: dovozu surové ropy a rafinovaných ropných produktů z Ruska; dalšího prodeje ruské ropy dovážené ropovodem do jiných členských států nebo třetích zemí; poskytování pojištění a financování přepravy ruské ropy do třetích zemí; vývozu dalšího zboží a technologií; využívání systému SWIFT uložený třem dalším ruským bankám; poskytovat Rusku služby v oblasti účetnictví, auditu a poradenství
- 7. balík (21. července 2022)
- sankce vůči 54 osobám a 10 subjektům
- povinnost sankcionovaných osob a subjektů přiznat majetek v jurisdikci členských států EU
- posílení kontrol vývozu zboží dvojího užití
- rozšíření stávajícího zákazu přístupu do přístavů na plavební komory
- povinnost požádat o předchozí povolení vkladů u nezakázaného přeshraničního obchodu
- upřesnění stávajících opatření a některé výjimky z nich, a to i v oblasti obchodu, letectví a spravedlnosti
- zákaz: dovozu zlata, pokud pochází z Ruska, včetně šperků
- 8. balík (6. října 2022)
- sankce vůči 30 osobám a sedmi subjektům
- zavedení nového kritéria pro zařazení na seznam se zaměřením na osoby, které usnadňují porušování zákazu obcházení sankcí
- omezení vývozu zboží a technologií dvojího užití
- cenový strop týkající se námořní přepravy ruské ropy pro třetí země
- zákaz: transakcí s Ruským námořním rejstříkem plavidel; dovozu několika druhů zboží z Ruska, včetně některých komponentů používaných v klenotnickém odvětví, jako jsou polodrahokamy, drahokamy a drahé kovy, dřevěné buničiny a papíru, cigaret, plastů a kosmetických přípravků; dovozu výrobků z oceli z Ruska; vývozu civilních palných zbraní, střeliva, vojenských vozidel a polovojenského vybavení do Ruska; poskytování služeb kryptopeněženek ruským občanům; poskytování architektonických a inženýrských služeb, poradenských služeb v oblasti IT a právních poradenských služeb Rusku; bránící státním příslušníkům EU zastávat jakoukoli funkci v řídících orgánech určitých ruských státem vlastněných nebo ovládaných právnických osob, subjektů nebo orgánů
- 9. balík (16. prosince 2022)
- sankce vůči 141 osobám a 49 subjektům
- pozastavení vysílacích licencí v EU pro další čtyři ruské sdělovací prostředky NTV/NTV Mir, Rossija 1, REN TV a Pěrvyj Kanal
- 168 nových subjektů spojených s ruskou obrannou a průmyslovou základnou
- další omezení vývozu zboží dvojího užití a technologií do Ruska
- zákaz: vývozu zboží a technologií v leteckém a kosmickém průmyslu, včetně motorů dronů, do Ruska; investic do ruského odvětví těžby; transakcí s Ruskou regionální rozvojovou bankou; poskytování reklamních služeb, průzkumu trhu a průzkumu veřejného mínění
- 10. balík (25. února 2023)
- sankce vůči 87 osobám a 34 subjektům, včetně íránských osob a subjektů zapojených do výroby a dodávek dronů
- pozastavení vysílacích licencí v EU pro RT Arabic a Sputnik Arabic
- omezení možnosti ruských státních příslušníků zastávat jakoukoli funkci v řídicích orgánech kritických infrastruktur a subjektů EU
- 96 nových subjektů spojených s ruskou obrannou a průmyslovou základnou
- zákaz: dovozu asfaltu a syntetického kaučuku z Ruska; vývozu dalších kritických technologií a průmyslového zboží do Ruska; poskytování kapacity pro skladování plynu ruským státním příslušníkům; tranzitu zboží a technologií dvojího užití a zbraní přes území Ruska
- 11. balík (23. června 2023)
- sankce vůči 71 osobám a 33 subjektům
- 87 nových subjektů spojených s ruskou obrannou a průmyslovou základnou
- další omezení vývozu zboží a technologií dvojího užití do Ruska a zboží, které přispívá k posilování ruských průmyslových kapacit, do Ruska
- pozastavení vysílacích licencí v EU pro dalších pět sdělovacích prostředků: RT Balkan, Oriental Review, Tsargrad, New Eastern Outlook a Katehon
- zákaz: tranzitu dalšího zboží a technologií přes území Ruska; přístupu do přístavů a plavebních komor EU jakýmkoli plavidlům zapojeným do překládek z lodi na loď a plavidlům, která při přepravě ruské ropy protiprávně narušují, vypínají nebo jinak deaktivují svůj navigační systém; prodeje, udělování licencí nebo převodu práv duševního vlastnictví nebo obchodního tajemství
- posílení dvoustranné a mnohostranné spolupráce se třetími zeměmi s cílem zabránit obcházení sankcí
- rozšíření zákazu přepravy zboží do EU po silnici na přívěsy a návěsy registrované v Rusku
- 12. balík (18. prosince 2023)
- sankce na 29 nových subjektů spojených s ruskou obrannou a průmyslovou základnou
- zákaz: dovozu, nákupu nebo převodu diamantů z Ruska, včetně šperků; dovozu zkapalněného ropného plynu (LPG) a některých kovových výrobků, jako jsou propan, surové železo, měděné a hliníkové dráty, fólie, trouby a trubky, z Ruska; poskytování softwarových služeb pro řízení podniků a pro průmyslové vzory
požadavek, aby všichni vývozci z EU smluvně zakázali zpětný vývoz určitého zboží a technologií do Ruska a jejich zpětný vývoz pro použití v Rusku (zákaz zpětného vývozu do Ruska) - další omezení vývozu zboží a technologií dvojího užití do Ruska a zboží, které přispívá k posilování ruských průmyslových kapacit
- požadavky na podávání zpráv o převodech finančních prostředků mimo EU přesahujících 100 000 eur
- 13. balík (23. února 2024)
- sankce vůči 106 osobám a 88 subjektům, včetně osob, jež se podílejí na dodávkách zbraní z KLDR do Ruska a 27 nových subjektů spojených s ruskou obrannou a průmyslovou základnou
- další omezení vývozu zboží a technologií dvojího užití, včetně součástí dronů, do Ruska a zboží, které přispívá k posilování ruských průmyslových kapacit, včetně elektrických transformátorů
- 14. balík (24. června 2024)
- další sankce vůči 69 osobám a 47 subjektům
- další omezení dovozu helia a zboží, které přispívá k posilování ruských průmyslových kapacit
- zákaz: zpětného vývozu ruského zkapalněného zemního plynu (LNG); nových investic do ruských projektů LNG; používání „systému pro přenos finančních zpráv“ (SPFS), který vyvinula Ruská centrální banka; znemožňující politickým stranám a nadacím a nevládním organizacím přijímat finanční prostředky z Ruska; přístupu do přístavů a poskytování služeb plavidlům přispívajícím k válečnému úsilí Ruska
- rozšířený zákaz letů v EU a zákaz silniční přepravy zboží
- pozastavení vysílacích činností zpravodajským médiím Voice of Europe, RIA Novosti, Izvestija a Rossijskaja Gazeta v EU
- 15. balík (16. prosince 2024)
- sankce vůči 54 osobám a 30 subjektům
- zákaz přístupu do přístavů a poskytování služeb souvisejících s námořní dopravou pro dalších 52 plavidel, která jsou součástí Putinovy stínové flotily
omezení vývozu zboží a technologií dvojího užití pro 32 nových subjektů, z nichž některé jsou usazeny v třetích zemích - zákaz uznávat nebo vykonávat v EU rozhodnutí, která vydaly ruské soudy v EU na základě článku 248 zákona Ruské federace o rozhodčím řízení
výjimku umožňující uvolnit peněžní zůstatky držené centrálními depozitáři cenných papírů v EU - prodloužení lhůt platných pro některé odchylky potřebné pro stažení investic z Ruska
- 16. balík (24. února 2025)
- sankce vůči 48 osobám a 35 subjektům
- zákaz: přístupu do přístavů a poskytování služeb souvisejících s námořní dopravou pro dalších 74 plavidel, která jsou součástí Putinovy stínové flotily; transakcí s úvěrovými nebo finančními institucemi usazenými mimo Rusko, které používají ruský systém předávání údajů o finančních transakcích; poskytování specializovaných služeb přenosu finančních zpráv 13 regionálním bankám; transakcí s některými přístavy, plavebními komorami a letišti v Rusku
- omezení vývozu zboží a technologií dvojího užití pro 53 nových subjektů, z nichž dvě třetiny se nacházejí ve třetích zemích
- další omezení vývozu zboží a technologií v průmyslu a energetice
- pozastavení vysílacích licencí pro dalších osm ruských sdělovacích prostředků
- širší zákaz letů pro letecké dopravce uvedené na seznamu, kteří provozují vnitrostátní lety v Rusku
nová omezení na Krymu a v Sevastopolu a na územích Ukrajiny, která nejsou pod kontrolou vlády, v Doněcké, Chersonské, Luhanské a Záporožské oblasti
- 17. balík (20. května 2025)
- sankce vůči 17 osobám a 58 subjektům, včetně společnosti Surgutneftegas
- zákaz přístupu do přístavů a poskytování služeb souvisejících s námořní dopravou platný pro dalších 189 plavidel ruské stínové flotily
- omezení vývozu zboží a technologií dvojího užití vztahující se na 31 nových subjektů, z nichž některé se nacházejí ve třetích zemích
- další omezení vývozu zboží, které přispívá k vojenskému a technologickému posílení Ruska, včetně chemických prekurzorů energetických materiálů a náhradních dílů pro obráběcí stroje