Černé úterý odstartuje ve Francii týden plný stávek. Protestovat budou železničáři, energetici i popeláři
Zaměstnanci státního železničního podniku SNCF, pozemní a palubní personál aerolinek Air France, popeláři a lidé pracující v energetickém sektoru. Ti všichni nejspíše budou ve Francii stávkovat první den po velikonočních svátcích, který agentura AFP označila jako „černé úterý“. Zatímco železničáři se bouří proti plánu na reformu odvětví, zaměstnanci Air France chtějí plošné zvýšení platů, ostatní pak speciální opatření ve svých sektorech.
Ředitelství státních drah varovalo cestující, že pondělní večer může být velmi komplikovaný, dokonce nabádalo, aby si lidé vyměnili jízdenky, pokud to je ještě možné a vraceli se v průběhu odpoledne. Nebo jinak než vlakem.
Od 19. hodiny by podle odhadů měla jezdit zhruba pětina vlakových spojů. Pondělní večer je ale pouze úvodem do stávky, která začne v úterý. Situace bude téměř kritická, zejména pro ty, kteží měli v úmyslu použít TGV. Těchto vlaků by měla jezdit asi pouze desetina.
Úterý bude prvním ze šestatřicetidenní vlny stávek železničářů, která se potáhne od dubna do 28 června. Odbory zkoušejí novinku a naplánovaly protesty na dva dny v každém týdnu.
Ve Francii se bouří vězeňští dozorci: kvůli bezpečnosti a platům spustili 'totální blokádu' věznic
Číst článek
Problémy pro 4,5 milionu lidí, které SNCF každý den přepraví, ale mohou nastat už v pondělí večer, kdy stávka oficiálně začíná. Státní podnik na pondělí avizoval „normální" provoz, v úterý už ale bude „velmi narušený".
Přesná čísla k rozsahu nadcházejícího výpadku v tuto chvíli nejsou k dispozici, šéf SNCF Guillaume Pepy však naznačil, že možná vyjede jen pětina nebo dokonce osmina spojů.
AFP dodala, že relativně mírný bude dopad na mezinárodní vlaky a doprava přes hranici s Belgií bude „téměř normální", naopak nevyjede „žádný vlak směrem na Španělsko, Itálii a Švýcarsko".
Největší výzva pro Macrona
Jakousi „ochutnávku" zažili Francouzi 22. března, kdy se do stávky zapojilo 35,4 procent pracovníků SNCF. Jejich odbory svolaly vlnu protestů v reakci na plán vlády prezidenta Emmanuela Macrona začít liberalizovat železniční dopravu ve Francii a rušit speciální status železničářů.
Francouzští dozorci zablokovali několik věznic. Po napadení kolegy džihádistou chtějí zvýšit bezpečnost
Číst článek
Podle odborářů se chystaná reforma „snaží zničit státní železniční dopravu čistým ideologickým dogmatismem" a „nevyřeší otázku dluhu, ani špatného fungování".
Pro Macrona a jeho předsevzetí „hluboce transformovat Francii" představuje odpor železničářů největší výzvu od zvolení v květnu 2017, napsala AFP. Stávka bude po úterku pokračovat ve středu, další dvoudenní protest začne v neděli.
Air France
Už počtvrté od poloviny února budou v úterý stávkovat zaměstnanci Air France, kteří požadují plošné navýšení mezd o šest procent. Společnost by se podle odborů měla se zaměstnanci po dobrém hospodářském výsledku z loňského roku podělit o zisky.
Paříž je na suchu. Čerpací stanice nemají pohonné hmoty, protože stávkují přepravci
Číst článek
Vedení tvrdí, že zvýšení platů by ohrozilo růst firmy v rámci vysoce konkurenčního prostředí letecké dopravy. Nabídlo růst mezd pro vybrané zaměstnance o 1,4 procenta a přerozdělení 130 milionů eur (3,3 miliardy Kč) na příspěvcích na připojištění.
Při předchozích stávkách 22. února a 23. a 30. března se rušila asi čtvrtina spojů a stejný dopad odhadují aerolinky i tentokrát, přičemž avizují zajištění dvou třetin středně dlouhých letů se startem nebo cílem na pařížském letišti Charlese de Gaullea. Odborové organizace pilotů, palubního i pozemního personálu zároveň ohlásily další stávkové dny, a to na sobotu a následně 10. a 11. dubna.
Popeláři i technici v energetice
Kromě dopravního sektoru zasáhne v úterý stávka i další služby. Pracovníci odvozu odpadu hodlají přerušit práci s cílem vynutit si vznik národní veřejné odpadové služby a potažmo speciálního statusu jejích členů, napsal deník Le Monde.
Odbory pak vyzvaly ke stávce, která by mohla také trvat až do konce června, i techniky v energetice ve snaze dosáhnout „konec liberalizace trhu s elektřinou a plynem" a „status energetika pro všechny zaměstnance" sektoru.