Nejzuřivější řidiči jezdí v Pekingu
Na českých silnicích jezdí stále více agresivních řidičů, jak dokazuje nárůst počtu případů, kdy dochází k fyzickému napadání. Nejzuřivější lidé za volantem jsou ale v Číně. Tvrdí to poslední průzkum společnosti IBM hodnotící podmínky pro řízení automobilu ve 20 velkoměstech na šesti kontinentech.
Všude vládne nervozita, mnozí neskrývají vztek a zuřivě buší do klaksonů, časté jsou i nadávky linoucí se ze stažených okýnek. Tak vypadá každodenní realita na rušné šestipruhové komunikaci v centru Pekingu.
Právě řidiči z čínské metropole si tak vysloužili nelichotivé hodnocení nejzuřivějších řidičů na světě. Vyplývá to alespoň z průzkumu mezi 8000 dotázanými, kteří se vyjadřovali k dopravě ve 20 velkých městech planety.
Podle expertů, včetně těch čínských, ale nejde o žádné překvapení vzhledem k nekonečným každodenním zácpám a málo fungujícímu systému veřejné dopravy.
Stejně jako Peking dopadl v anketě i jihočínský Šen-čen, město sousedící s Hong Kongem. V této souvislosti se nabízí srovnání právě s někdejší britskou kolonií.
Když někdo v Hong Kongu náhle zastaví nebo jen zpomalí, nikdo se nerozčiluje ani nenadává. Vše prý souvisí s vrozenou slušností i výchovou.
Průzkum společnosti IBM se ovšem zaměřil nejen na chování samotných mužů a žen za volantem, ale také na podmínky pro řízení automobilu ve vybraných místech.
V testu se proto hodnotí i finanční náročnost, celkový čas dojíždění nebo negativní pocity vyvolané dopravními zácpami.
Nejlepší je Montreal
Nejhůře letos dopadlo Mexico City následované Pekingem a Šen-čenem, z evropských metropolí pak Moskva.
Čínské hlavní město se s chronickými problémy snaží bojovat, staví nové linky metra a zavádí restriktivní opatření, zejména co se prodeje nových aut týče. Následkem politiky z předchozích let jsou ale možnosti Pekingu, kde je dnes v provozu na 5 milionů automobilů, velmi omezené.
Vláda sice představila nový pětiletý plán počítající i se zpoplatněním vjezdu do centra, odborníci jsou však k jeho uvedení do praxe velmi skeptičtí a předpokládají, že Peking zůstane pro řidiče noční můrou i v příštích letech.
Na rozdíl třeba od kanadského Montrealu, který účastníci letošní ankety označili za město, kde se jezdí vůbec nejlépe.