Německá města vycházejí cyklistům vstříc
Cyklistika zažívá v Německu renesanci. Je čím dál běžnější, že se lidé na krátké vzdálenosti přepravují po městě na kole. A podle toho se také města proměňují. Na cyklisty se více myslí.
Profesor Axel Ahrens je přední německý odborník na městskou infrastrukturu a její plánování. Kolo používá rád, cykloaktivista prý ale není.
„Od přirozenosti jsem pohodlný člověk a vždycky používám nejrychlejší a nejpohodlnější dopravní prostředky. A při krátkých cestách je tím nejrychlejším prostředkem skutečně jízdní kolo. A kromě toho se tím člověk udržuje trochu v kondici,“ říká Ahrens.
„Já jsem s kolem vyrostl. Do patnácti let jsem ho používal poměrně často. Na vysoké jsem si pořídil auto, tehdy to byla móda, v 70. letech neměl v Německu o jízdní kolo zájem skoro nikdo. Ale od 80. let se zase pomalu vrací do naší společnosti. A od té doby je ze mě zase cyklista,“ pokračuje Axel Ahrens.
Podle Ahrense je cyklistika všude v Německu čím dál oblíbenější. Přestože ne všechna města mají pro cyklisty dobrou infrastrukturu, cyklistika zažívá boom. Rok od roku přibývá lidí, kteří se po městě přepravují na kole.
„Po sjednocení Německa se na východ přenesla cyklistická renesance, kterou právě prožívalo Západní Německo. Navíc v Drážďanech je univerzita a hodně studentů - 50 tisíc - a to je velký cyklistický potenciál. A město si hned dalo dohromady, že jestliže chce snížit počet nehod mezi cyklisty a auty, musí změnit infrastrukturu,“ uvádí Axel Ahrens.
Na to, jak se na cyklisty v německých městech pamatuje, upozorňuje i Jaroslav Martínek, národní cyklokoordinátor ČR. O tom se podle něj může cyklistům v česku zatím jen zdát.