Dodávat zbraně zemi, která se brání, je podle papeže Františka správné. Sebeobrana je projev lásky k vlasti
Dodávky zbraní Ukrajině jsou morálně přijatelné, protože zemi pomáhají bránit se ruské agresi. Řekl to ve čtvrtek podle agentury Reuters papež František novinářům na palubě letounu, jímž se vracel ze světového setkání náboženských vůdců v Kazachstánu. Hlava římskokatolické církve také vyzvala Kyjev k otevřenosti vůči případnému dialogu s Moskvou, i když je to pro Ukrajinu obtížné.
„Toto je politické rozhodnutí, které může být morální, morálně přijatelné, pokud je přijato za podmínek mravnosti,“ přemítal papež o morálním právu zemí posílat zbraně Ukrajině. Poukázal také na pojetí „spravedlivé války“ podle katolické církve, povolující úměrné použití smrtících zbraní pro sebeobranu před agresorem.
Lavrov hledá spojence v jihovýchodní Asii. Slibuje jim levnou ropu, zbraně a návrat ruských turistů
Číst článek
„Sebeobrana není jen legální, ale je také výrazem lásky k vlasti. Ten, kdo se nebrání, kdo něco nebrání, tak to nemiluje. Ti, kteří něco brání, to milují,“ řekl František.
Papež pak vysvětlil svůj pohled na to, kdy jsou dodávky zbraní nějaké zemi morální, a kdy ne. „Může to být nemorální, pokud je záměrem vyprovokovat více války nebo při prodeji nebo přenechání zbraní, které (země) už nepotřebuje. Motivace je tím, co do velké míry určuje morálnost tohoto kroku,“ řekl papež.
Na otázku, zda by Ukrajina měla jednat se zemí, která ji napadla, papež řekl, že dialog se zeměmi, které válku začaly, je vždy obtížný, ale neměl by být vylučován. „Nevylučoval bych dialog s jakoukoli mocností, která je ve válce, i kdyby to bylo s agresorem. Někdy musíte takový dialog vést. Nevoní vám to, ale musíte to udělat,“ zdůraznil František.