Nebezpečné čluny made in China. Zastavte obchod s pašeráky lidí, žádá Evropa Peking
Pašerácké gangy posílají migranty do Evropy na člunech pocházejících i z Číny. Jsou totiž levné. Zároveň jsou ale nekvalitní a vratké, a proto také dochází k tragickým nehodám. Jen vloni tak cestu přes Středozemní moře nepřežilo 3800 běženců.
Problém nebezpečných člunů otevřel při návštěvě Pekingu evropský komisař pro migraci, vnitřní věci a občanství Dimitris Avramopoulos. Ten po setkání s čínským ministrem pro vnitřní bezpečnost uvedl, že se tyto gumové čluny vyrábějí "někde" v Číně.
Avramopoulos sice neupřesnil, kolik takovýchto člunů pašerácké gangy už použily, přesto požádal čínské představitele, aby pomohly obchod s nimi zastavit.
Levné čluny? Dostupné zboží
Koupit čínské čluny je přitom velmi snadné. Jak uvádí list South China Morning Post, jen čínský internetový prodejce Alibaba nabízí nafukovací čluny od více než dvou a půl tisíce firem a některé menší čluny lze pořídit už za deset dolarů, tedy necelých 250 korun.
Vražda a pašeráctví. Kvůli smrti 71 migrantů v kamionu obžalovali v Maďarsku 11 lidí
Číst článek
Pro pašeráky, kteří za převoz z Afriky do Evropy žádají až tisíc dolarů, tedy v přepočtu 25 tisíc korun, jsou tak náklady na pořízení gumových člunů minimální. Migranti ale za ně často platí i svým životem.
Evropa proto žádá Čínu, aby prodej levných a nekvalitních člunů zastavila. Eurokomisař Avramopoulos k tomu vyzval čínské úřady s tím, že to poškozuje samotnou Čínu.
Na samotné pašeráky však tato varování stěží mají vliv. Jen v roce 2015 se přes Středozemní moře do Evropy dostal více než milion běženců. Vloni tento počet sice výrazně poklesl, za prvních deset měsíců roku 2016 jich přijelo 327 tisíc, mnozí však k cestě používají právě menší, a tím i nestabilní čluny, které se na otevřeném moři, nemluvě o rozbouřeném, snadno převrhnou.
BBC World Have Your Say: Lampedusa Migrant Boat Disaster https://t.co/9jyncEEDz0 #Eritrea
— Anonymous ኤርትራ (@AnonOps_Eritrea) 5. května 2017