Příčinou havárie letounu s hokejisty mohla být zapnutá brzda
Vyšetřovatelé podle zdrojů citovaných ruským deníkem došli k závěru, že havárii letounu zavinila hrubá chyba pilotů. Stroj údajně vzlétal se zapnutou brzdou, která je analogií ruční brzdy v automobilu a používá se výhradně během stání na ploše.
Stroj se v takovém případě může pohybovat, motory ale nedosáhnou výkonu potřebného pro vzlet.
Analýza černých skříněk letounu Jak 42 podle zdroje Moskevského komsomolce odhalila, že kapitán přikázal druhému pilotovi převzít řízení, protože se špatně cítil. Právě kapitán je přitom zodpovědný za vypnutí parkovací brzdy.
V Ozvěnách dne nejnovější vývoj kolem verze startu s parkovací brzdou rozebrala zpravodajka Českého rozhlasu v Moskvě Lenka Kabrhelová
Vyšetřovatelé doufají, že objasnit příčiny by mohl pomoci člen posádky Alexandr Sizov, který jako jediný neštěstí přežil a je nyní v péči moskevských lékařů.
V Ozvěnách dne zpravodajka Českého rozhlasu v Moskvě Lenka Kabrhelová oznámila, že vyšetřovatelé verzi s parkovací brzdou dosud nepotvrdili. V tiskové službě Mezistátního výboru pro letectví jí informace nepotvrdili, odmítli věc komentovat a neuvedli ani zda a kdy se plánuje další zveřejňování vyšetřovací zprávy.
Na webových stránkách potvrdili spolupráci ruských odborníků s experty ze zemí, jejichž občané při neštěstí zahynuli, včetně českého Ústavu pro odborně technické zjišťování příčin leteckých nehod.
Na palubě letadla byli kromě ruských a českých hokejistů také hráči ze Slovenska, Ukrajiny, Běloruska, Německa, Švédska a Lotyšska a jejich kanadský trenér.
Tah motorů překonal brzdu
Člen technické komise Českého sdružení dopravních pilotů CZ Alpa Martin Miček v Ranním interview Radiožurnálu vysvětlil, že brzda slouží k zabezpečení stability odstaveného letadla. „Říká se, že piloti na to, bohužel, přišli pozdě a tah motorů byl zřejmě vyšší, než ‚síla‘ té brzdy.“
Připomněl, že před vzletem se má vykonat série úkonů. „Stav se kontroluje tzv. check listy, to jsou seznamy položek, které jeden z posádky čte, druhý kontroluje. Parkovací brzda mezi těmito položkami není, ale má být kontrolována automatem, který kontroluje tzv. take off configuration – to znamená, že po přidání plynů se má ozvat varovná signalizace.“
Funkci a kontrolu parkovací brzdy vysvětlil v Ranním interview Radiožurnálu člen technické komise Českého sdružení dopravních pilotů CZ Alpa Martin Miček
Mezitím se v ruských médiích diskutuje, zda vzlet se zapnutou parkovací brzdou je možný. "Toereticky ano, ale je tu řada ale," poznamenala Lenka Kabrhelová. Podle experta osloveného agenturou Interfax ale záznamy černých skříněk verzi startu se zapnutou brzdou neobsahují. Navíc, pokud by omezovač obrýtek zapnutý byl, zničil by se podvozek a stroj by vůbec nevzletěl.
Miček připustil, že parkovací brzda mohla být příčinou neštěstí. „Každopádně letadlo na konci dráhy nemělo patřičnou rychlost. A protože se vyloučila závadnost paliva, tak je to velmi pravděpodobné.“