Příčiny havárie v Jaroslavli má objasnit počítačová simulace a živý test
V Rusku se chystají na speciální živý test, který by měl pomoct při vyšetřování nehody letounu s hokejisty Lokomotivu Jaroslavl. Příčinu neštěstí zatím neukázaly ani černé skříňky.
Údaje palubních černých skříněk se prý ukázaly jako nedostatečné. Naděje odborníků se nyní upínají k počítačové simulaci osudného startu Jaku-42 a "živé" rekonstrukci na cvičném letišti u Moskvy.
Letecký publicista Martin Velek ve vysílání Radiožurnálu vysvětlil, že experti nejprve vloží do počítače všechny dostupné technické údaje z datové černé skříňky.
„Z toho vznikne počítačový model, ve kterém budou nasimulovány věci, které se odehrávaly, a bude se hledat vysvětlení příčin. Bude se to porovnávat i se záznamy hlasů z kabiny, kde je celkem jasné, že posádka nebyla příliš sehraná a panoval tam evidentně zmatek,“ uvedl Velek.
Pokud simulace nedá jasnou odpověď, bude druhou etapou rekonstrukce reálný testovací start Jaku-42, který provede zkušební pilot s výcvikem pro práci v krizových situacích.
Pravděpodobně selhala posádka, míní publicista Velek
Ústav v Gromovově leteckém výzkumném ústavu ve městě Žukovskij má údajně nejdelší vzletovou dráhu na světě dlouhou téměř pět a půl kilometru, na níž přistával i raketoplán. To umožní bezpečně prověřit všechny fáze startu.
„Je znám případ, kdy byly problémy s rozmístěním nákladu v letadle, kdy letadlo bylo příliš těžké na nos a při pokusu málem došlo k opakování onoho neštěstí, protože letadlo se opravdu chovalo tak, jak nemělo. Takže i toto je cesta kudy vpřed, když už se nic jiného zjistit nedá,“ popsal Velek význam testů.
Už nyní se ale podle něj dá s vysokou pravděpodobností předpokládat, že při neštěstí selhala posádka. „Prokazatelně letadlu nic nebylo, letadlo bylo lehké, všechno fungovalo, jak mělo. Ale rychlá odpověď na letecké katastrofy většinou nebývá, vyšetřování vždy trvá v řádu týdnů a měsíců,“ podotkl publicista.