Od 1. května 2025 se mění pravidla pro placení rozhlasového poplatku. Více informací zde.

Příčiny havárie v Jaroslavli má objasnit počítačová simulace a živý test

V Rusku se chystají na speciální živý test, který by měl pomoct při vyšetřování nehody letounu s hokejisty Lokomotivu Jaroslavl. Příčinu neštěstí zatím neukázaly ani černé skříňky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Trosky havarovaného letounu Jak-42

Trosky havarovaného letounu Jak-42 | Zdroj: ČTK

Údaje palubních černých skříněk se prý ukázaly jako nedostatečné. Naděje odborníků se nyní upínají k počítačové simulaci osudného startu Jaku-42 a "živé" rekonstrukci na cvičném letišti u Moskvy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Letecký publicista Martin Velek v Ranním interview Radiožurnálu

Letecký publicista Martin Velek ve vysílání Radiožurnálu vysvětlil, že experti nejprve vloží do počítače všechny dostupné technické údaje z datové černé skříňky.

„Z toho vznikne počítačový model, ve kterém budou nasimulovány věci, které se odehrávaly, a bude se hledat vysvětlení příčin. Bude se to porovnávat i se záznamy hlasů z kabiny, kde je celkem jasné, že posádka nebyla příliš sehraná a panoval tam evidentně zmatek,“ uvedl Velek.

Pokud simulace nedá jasnou odpověď, bude druhou etapou rekonstrukce reálný testovací start Jaku-42, který provede zkušební pilot s výcvikem pro práci v krizových situacích.

Pravděpodobně selhala posádka, míní publicista Velek

Ústav v Gromovově leteckém výzkumném ústavu ve městě Žukovskij má údajně nejdelší vzletovou dráhu na světě dlouhou téměř pět a půl kilometru, na níž přistával i raketoplán. To umožní bezpečně prověřit všechny fáze startu.

„Je znám případ, kdy byly problémy s rozmístěním nákladu v letadle, kdy letadlo bylo příliš těžké na nos a při pokusu málem došlo k opakování onoho neštěstí, protože letadlo se opravdu chovalo tak, jak nemělo. Takže i toto je cesta kudy vpřed, když už se nic jiného zjistit nedá,“ popsal Velek význam testů.

Už nyní se ale podle něj dá s vysokou pravděpodobností předpokládat, že při neštěstí selhala posádka. „Prokazatelně letadlu nic nebylo, letadlo bylo lehké, všechno fungovalo, jak mělo. Ale rychlá odpověď na letecké katastrofy většinou nebývá, vyšetřování vždy trvá v řádu týdnů a měsíců,“ podotkl publicista.

Nikola Bojčev, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme