Tištěná média jsou ztrátová. Deník Frankfurter Rundschau je v insolvenci
Německý deník Frankfurter Rundschau je v insolvenci. Důvodem je především vysoká ztrátovost způsobená vydáváním tištěné verze deníku. O postupném zániku tištěných médií hovoří odborníci už delší dobu. Potíže se ale nevyhýbají ani internetovým zpravodajským serverům.
Insolvenci deníku Frankfurter Rundschau včera potvrdil mluvčí okresního soudu ve Frankfurtu nad Mohanem. O finančních problémech novin se podle německého serveru Handelsblatt mluvilo už delší dobu. Vedení podniku ale všechny dosavadní spekulace o snižování tištěného nákladu i omezování digitálního obsahu odmítalo.
Frankfurter Rundschau poprvé vyšel 1. srpna 1945. Byl prvním deníkem, jenž vycházel v americké zóně okupovaného Německa, a celkově druhým deníkem v poválečném státě vůbec. Od roku 1946 vycházely noviny třikrát do týdne. Každý den začal Frankfurter Rundschau chodit do tisku v roce 1948.
Hostem Rádia Česko byl Jaromír Volek z Fakulty sociálních studií Masarykovy Univerzity v Brně
V roce 2004 se už jednou noviny před krachem ocitly. Z krize je tehdy vytáhlo vydavatelství DDVG, tedy Deutsche Druck- und Verlagsgesellschaft. V roce 2006 do vydavatelství vstoupila těsně většinovým podílem firma M. DuMont Schauberg, která se podílí i na vydávání jiných titulů německých novin. Investor, který by vyřešil nejnovější krizi, se zatím nenašel.
Jaromír Volek z Fakulty sociálních studií Masarykovy Univerzity v Brně potvrzuje, že tištěným médiím skutečně hrozí pomalý zánik a přechod k on-line zpravodajství.
„Metaforicky se dá říct, že tištěná média nezemřou na infarkt, tedy okamžitě, ale na rakovinu, že to bude dlouhodobý proces. Je to evidentní, podíváme-li se na prodej, tak třeba v Německu za posledních 20 let klesl o 30 procent. Zisky z reklamy v tištěných médiích se každoročně propadají o 2 až 10 procent,“ říká Volek.
Odhaduje, že tištěná média, jak je známe dnes, zaniknou v horizontu zhruba 10 a více let. „I poté pravděpodobně nějaká tištěná média budou, ale budou formálně i obsahově vypadat jinak. Já osobně se domnívám, že je budeme pravděpodobně číst na exkluzivním papíře, na jakém se dnes čtou exkluzivní magazíny, případně pornografické časopisy,“ zamýšlí se Volek a pokračuje:
„Bude tomu odpovídat cena, cílová skupina bude zcela jiná. Obsah nebude mít pravděpodobně příliš mnoho společného se zpravodajstvím, jak ho chápeme dnes, ale bude to spíš exkluzivní analyticko-publicistický či esejistický obsah. Možná se bude trochu vracet literární žurnalismus pro exkluzivní skupiny.“
Potíže mají i zpravodajské weby
S problémy se však potýkají i webové zpravodajské servery. „Představa zhruba před pěti lety byla taková, že se všechno zpoplatní a bude to nová cesta generování zisku. Rozvoj zpravodajských serverů byl ale víceméně zastaven. Přišla ekonomická krize, redukují se redakce. Propad od začátku krize je mezi 30 – 40 procenty editoriální sestavy redakcí, to pak zapříčiňuje i omezenou expanzi,“ upozorňuje Volek.
V Česku se přidávají i další potíže: „Je tady nízká penetrace, pořád je tu malé pokrytí internetem, uvádí se, že okolo 50 – 60 procent lidí stále nemá přístup na internet, jak by chtěli,“ vysvětluje Volek.
Tím největším problém pro zpravodajské weby je ale to, že čtenáři nejsou ochotní za informace platit, a to nikde ve světě.
„Lidé mají dostatek informací z různých webů a také z televize, rozhlasu. Tam to dostávají za tak malý poplatek, že platit si za exkluzivitu na nějakém serveru se zdá být neefektivní. Poplatky nefungují ani v bohatých zemích, jako je Německo, Velká Británie nebo USA,“ podotýká.
Odborníci proto serverům doporučují především změnu strategie v prodeji reklamy. Představa, že se weby uživí z poplatků, se zatím ukazuje být lichá.