V Glasgow se zřítil vrtulník přímo na bar. Nehodu nepřežilo 8 lidí, raněných jsou desítky
Přímo na bar plný hostů se ve skotském Glasgow zřítil policejní vrtulník. Zahynulo nejméně osm lidí, zraněno je dalších víc než 32 lidí.
Uvnitř podniku bylo během pátečního koncertu na 120 hostů, na palubě vrtulníku pak byli tři lidé.
Na místě stále zasahují záchranáři a policisté, kteří se obávají, že počet obětí se může ještě zvýšit, protože v objektu jsou ještě možná lidé.
„Vzhledem k charakteru poškození nějaký čas potrvá, než budovu prohledáme,“ dodal policejní velitel Steven House.
Příčina nehody zatím není známá. Nicméně svědci havárie řekli televizi BBC, že vrtulník na střechu spadl kolmo. Podle odborníků to naznačuje, že pilot pád kontroloval a zabránil tak větší katastrofě a výbuchu nádrží s palivem.
„Zatím nevíme, proč se helikoptéra zřítila. Můžeme potvrdit, že je mnoho zraněných. Záchranná akce a vyšetřování stále pokračují. Na místě jsou speciální jednotky, komunikujeme také s nemocnicemi a úřady,“ řekla Rose Fitzpatricková s glasgowské policie.
„Neviděl jsem žádný oheň, ten vrtulník prostě spadl z nebe jako kámen, čekal jsem výbuch, ohnivou kouli, ale nic takového jsem neviděl, bylo ticho,“ uvedl očitý svědek, editor listu Scottish Sun Gordon Smart.
„Černý den města Glasgow a celého Skotska," tak reagoval první ministr skotské autonomní vlády Alex Salmond na neštěstí v centru Glasgow.
Podle BBC se jednalo o stroj z roku 1996, typ Eurocopter EC 135 T2.V Británii jich je v provozu asi tisícovka. Jejich kapacita je pilot plus maximálně 7 lid a většinou je používá policie a záchranné služby.„V takovém případě samozřejmě ta helikoptéra létá i nad městem v malých výškách a v noci,“ vysvětluje odborník na aviatiku z glasgowské univerzity Ladislav Smrček a pokračuje:
Nad neštěstím v Glasgow se zamýšlel odborník na aviatiku z glasgowské univerzity Ladislav Smrček
„A já to tak říkám i mým studentům: helikoptéra není letadlo, které má křídla. Má rotor a řekněme, když se vám stane něco s motorem, tak rotor je jako křídla u normálního letadla. Rotor vytváří sílu, která drží helikoptéru ve vzduchu.“
V případě, že vysadí motor, tak helikoptéra bez rotoru jde k zemi jako kámen. „Ale u helikoptéry je zvláštní režim, že se rotor otáčí i bez motoru a vytváří menší sílu, která posádce umožní nouzově přistát,“ upozorňuje Smrček.
Podle Smrčka byla ale situace při glasgowském neštěstí komplikovaná tím, že pokud došlo k vysazení motoru nad hustě obydlenou oblastí a v noci, nebylo možné provést bezpečné nouzové přistání.
„Ten bar měl rovnou střechu, tak pokud by se stalo něco s motorem nebo se systémy, tak se možná piloti snažili přistát na tu střechu. Ale to nikdo neví,“ spekuluje Ladislav Smrček.