Ministři životního prostředí evropských států jednali v Bruselu o klimatických cílech pro rok 2040. Výsledkem je například odklad emisních povolenek pro domácnosti a osobní automobily o jeden rok.
„Myslím, že i kolegové z ANO už komentovali variantu EET, kterou by si představovali. A to pro mě určitě není něco, co by se skrývalo pod definicí stát jako velký bratr,“ říká Vondráček.
Evropská komise podle českého ministra životního prostředí Petra Hladíka vyhověla požadavku na změny ETS2. Kroky Evropské komise Radiožurnálu popsal analytik institutu Europeum Filipem Křenek.
Návrhy v úterý ministrům na jednání v Lucemburku představil komisař pro klima Wopke Hoekstra. Jejich cílem je zejména stabilizovat cenu emisních povolenek.
Nové emisní povolenky, které by se měly zavést od roku 2027 pro benzin a naftu a pro lokální vytápění plynem a uhlím, mohou mít výrazné dopady na tuzemské domácnosti.
Ekonomové se předhánějí v odhadech, o kolik emisní povolenky prodraží náš život. Podle analytika Ondřeje Sklenáře z Asociace pro mezinárodní otázky se nepřímo promítnou do ceny většiny zboží a služeb.
To, že uhlí v Evropě končí, je podle Feista prostě fakt. „Základní fundament povolenky, aby proběhla transformace energetik, už je v podstatě splněn a překonán,“ domnívá se.
„Nové emisní povolenky zavádět nebudeme, protože nechceme lidi vystavit zdražování pohonných hmot nebo bydlení. Lidé nesmějí doplácet na nesmyslné ambice,“ řekl premiér Petr Fiala.
Loni povolenky státu vynesly asi 40 miliard korun, do roku 2030 by příjmy mohly dosáhnout až 250 miliard. Vláda už oznámila, že stát bude získané peníze využívat hlavně v moderní energetice.
Uhlíkové povolenky, nazývané také uhlíkové kredity, se vytvářejí prostřednictvím projektů jako výsadba stromů. Ty za každou tunu emisí, které sníží nebo odčerpají z atmosféry, obdrží jednu povolenku.
Dosud musela být na opatření, která budou snižovat či kompenzovat důsledky změny klimatu, použita polovina výnosů. V případě zbylých peněz šlo jen o doporučení. Předloha zamíří k posouzení do Senátu.
Česko chce podle premiéra Petra Fialy (ODS) odsunout zavedení druhého typu emisních povolenek. A to přesto, že se na jejich parametrech aktivně podílelo při předsednictví v Radě EU před dvěma lety.
„Jde o to, že implementaci evropské směrnice, která již byla schválena, provést musíme. Myslím, že je korektní, aby investoři věděli, za jakých podmínek budou moci provozovat své zdroje,“ říká Král.
Vláda uprostřed července rozhodovalo o klíčových energetických a klimatických strategiích. Opozice a někteří ekonomové upozorňovali, že vláda tím výrazně zvedne ceny energií a pohonných hmot.
„Zhruba polovina tepláren stále spaluje uhlí, ale mílovými kroky v řádu jednotek let od něj odchází,“ řekl pro Český rozhlas Plus ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Šéfové leteckých společností, které vypravují hlavně vnitrostátní lety, varují, že jejich firmy jsou kvůli přísným klimatickým pravidlům EU v nevýhodě a vyzvali k zavedení plošných standardů.
Stát musí od letoška dávat miliardy korun z prodeje emisních povolenek na boj proti klimatické změně. Česko unijní směrnici zatím do zákonů nepřevedlo. Ministři se přou o to, jak výnosy rozdělovat.
„Během energetické krize emisní povolenka na své hodnotě stoupla na částky, které jsou násobně výš, než ve svých predikcích, například roce 2021, Evropská komise předpokládala,“ říká Rafaj.
Sokolovská uhelná je největší výrobce tepla v Karlovarském kraji a zásobuje Karlovy Vary a okolí, Sokolov, Nové Sedlo, Chodov, ale i Bukovany, Citice nebo Březovou.
Ministerstvo dopravy by chtělo, aby 30 procent výnosů šlo do Státního fondu dopravní infrastruktury. Ministerstvo financí ale požaduje, aby byly peníze dál příjmem přímo státního rozpočtu.
Unijní ministři formálně potvrdili reformu trhu s emisními povolenkami, která počítá se zpoplatněním emisí z vytápění budov a silniční dopravy od roku 2027 a koncem bezplatných povolenek v roce 2034.
Opatření mají přiblížit EU k cíli snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o alespoň 55 procent oproti roku 1990. K jejich konečnému vstupu v platnost je potřeba souhlas členských zemí EU.