Poutě mají tradici už od antiky, ve středověku patřily mezi důležité součásti křesťanského duchovního života. Jednu takovou pouť podnikl i Josef Mayer z Olomouce, cestou procestoval sedm zemí.
„Kdyby to byl útok, tak kosatky jsou schopné menší lodě dokonce převrátit. Takže já si osobně myslím, že je to spíš nějaká forma testování nebo možná dokonce hry,“ říká odborník na kytovce.
Hodnota zabaveného plavidla Dmitrije Pumpjanského se odhaduje na 63 milionů liber, v přepočtu 1,8 miliardy korun. Jachta bude v nabídce jen jeden den, a proto se podle BBC nejspíš prodá pod cenou.
Nejen Polsko. K plíživému zpřísňování potratové politiky dochází i v jiných evropských zemích. Jak ale vyplývá z velkého evropského přehledu serveru iROZHLAS.cz, řada zemí se naopak liberalizuje.
Od neděle se obyvatelé 35tisícové země mohou volně procházet na ulici bez roušek, zrušen je i zákaz nočního vycházení. Bary a restaurace mohou být otevřené až do druhé hodiny v noci.
Gibraltarské úřady začaly pozvolna uvolňovat opatření, otevřely se školy i restaurace, byť tam stále platí povinnost roušek, maximálně šesti lidí u stolu a zákaz alkoholu.
Zbourání hranice v době koronavirové pandemie je v jistém smyslu symbolické. Základní kámen současným bariérám na Penónu, jak výčnělek nazývají Španělé, byl totiž položen kvůli epidemii.
Díky dohodě budou moci Španělé volně cestovat do Gibraltaru a obyvatelé tohoto britského území, kterých je 32 tisíc, budou moci volně cestovat po Španělsku a ostatních zemích schengenského prostoru.
Patrně se jedná stejné kosatky, které se před několika dny objevily u janovského přístavu. Za týden tedy uplavaly 800 kilometrů, řekla AFP mořská bioložka působící v Marecamp Clara Monacová.
Tanker Adrian Darya 1 byl asi měsíc a půl zadržován na Gibraltaru. Důvodem bylo podezření, že má na palubě 2,1 milionu barelů ropy, kterou veze do Sýrie, což sankce EU zapovídají.
Tanker pět dnů zadržoval Gibraltar, poté ho 18. srpna propustil. Důvodem zadržení bylo podezření, že 2,1 milionu barelů ropy na tankeru je určeno Sýrii, což je v rozporu s protisyrskými sankcemi EU.
Šéf americké diplomacie Mike Pompeo řekl, že rozhodnutí gibraltarských úřadů propustit plavidlo navzdory soudnímu příkazu z USA považuje za politováníhodné.
Plavidlo zadržel Gibraltar začátkem července kvůli podezření, že veze ropu do Sýrie, což zapovídají sankce Evropské unie. O propuštění tankeru ve čtvrtek rozhodl gibraltarský soud.
Írán popřel, že tanker mířil do Sýrie. Mluvčí jeho ministerstva zahraničí řekl, že plavidlo dlouhé 330 metrů je příliš velké na to, aby mohlo vplout do jakéhokoli syrského přístavu.
„Toto je nebezpečná hra, která bude mít následky - právní argumenty pro zadržení nejsou platné, propuštění tankeru je v zájmu všech zemí,“ uvedl mluvčí Abbás Musáví.
Britská vláda je teď postavena před otázku, zda posílit vojenskou přítomnost v oblasti v zájmu zajištění bezpečnosti dopravy anebo žádné další vojenské lodě do této oblasti neposílat.
Londýn/Madrid/Teherán||Dominika Perlínová, ČTK|Zprávy ze světa
V pátek někteří íránští zákonodárci označili zadržení tankeru za důkaz „nedostatku cti“ ze strany Británie a také toho, že přijímá rozkazy od Spojených států.
Video zachycuje let British Airways z Londýna na Gibraltar. Tam ovšem letadlo nakonec nedosedlo, protože v tom Airbusu zabránil silný vítr. Ten posléze letadlo rozkymácel ze strany na stranu.
Členské země a europarlament se nedokázaly shodnout na podobě textu pravidel, která mají pro případ tvrdého brexitu zajistit bezvízové cestování. Problémem je poznámka, kterou prosadilo Španělsko.
Britská vláda v krátkém prohlášení uvedla, že článek smlouvy o brexitu, se kterým mělo Španělsko problém, nijak nepředurčuje územní rozsah v budoucnosti uzavíraných smluv.