Praha / Berlín / Tokio||Pavel Sladký|Film|Premiéry Pavla Sladkého
Životní příběh Libuše Jarcovjákové na plátna kin přinesla režisérka Klára Tasovská. Zachycuje život fotografky od mladistvých let a příjezdu sovětských tanků do Československa.
Nová sbírková expozice 1939–2021: Konec černobílé doby v Národní galerii v Praze nabízí myšlenkovou mapu, která vypovídá nejen o estetických hodnotách doby, ale také o společenském kontextu.
Například obrazy v Národní galerii musí mít stálé klima, aby se nepoškodily. Jenže cena elektřiny roste a s přicházející zimou má vedení starost o vytápění Veletržního paláce.
Z pařížského Louvru do pražské Valdštejnské jízdárny. Takovou trasu plánují kurátoři Národní galerie nové výstavě manýristických grafik a kreseb. Vedení teď vyjednává o mezinárodní spolupráci.
Expozice pokrývá malířovu uměleckou dráhu v plné šíři, od děl vytvořených v rámci neoficiální umělecké scény v Moskvě 70. let až po současnou tvorbu v Praze.
Stavba nového depozitáře v pražských Jinonicích nebo oprava Veletržního paláce. To jsou některé z úkolů, které v následujících letech čekají novou generální ředitelku Národní galerie Alicji Knast.
Anne-Marie Nedoma vedla Národní galerii od podzimu 2019. Jak instituci poznamenala pandemie koronaviru a co čeká novou generální ředitelku Alicji Knast?
Divadelní hra není jediným bodem celého Dne dyslexie. Ten má podle organizátorky Aleny Kupčíkové ukázat i kladnou stránku této poruchy, kterou ona sama trpí.
Národní galerie zahájila pět výstav ve Veletržním paláci. Největším tahákem je projekt Manifesto berlínského umělce Juliana Rosefeldta, v němž herečka Cate Blanchettová vystupuje ve 13 různých rolích.
Slovanská epopej Alfonse Muchy by se po skončení tříměsíční výstavy v Japonsku mohla vrátit zpět do pražského Veletržního paláce. Radiožurnálu to řekl ministr kultury z KDU-ČSL Daniel Herman, který byl na vernisáži výstavy celého Muchova cyklu o slovanských dějinách v Národním uměleckém centru v Tokiu.
Jedna z největších světových osobností současného umění, čínský umělec a disident Aj Wej-wej, upozornil v Praze na problém uprchlíků a zkritizoval Čechy za jejich přístup k nim.
Kritik čínského režimu a světoznámý umělec Aj Wej-wej navštíví Prahu. Ve Veletržním paláci představí své bronzové sousoší Zvěrokruh. Jeho prezentace je součástí oslav 220. výročí založení Národní galerie. S účastníky dnešní a sobotní besedy bude Aj Wej-wej také mluvit o lidských právech.
Přesně před 40 lety začal hořet Veletržní palác v Praze a byl to jeden z největších požárů v moderní historii hlavního města. Ohořelé papíry z holešovických kanceláří nacházeli lidé i kilometry daleko. K události lze najít řadu materiálů i v rozhlasovém archivu.
Dnes večer bude slavnostně vyhlášen držitel Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2013. Ve finále letošního ročníku jsou Dominik Lang, Aleš Čermák, Richard Nikl, Václav Magid a Daniela Baráčková. Celkově se letos přihlásilo 79 umělců, v historii soutěže je to rekordní číslo.
V Praze mohou zájemci ode dneška vidět nerealizované návrhy architekta Karla Pragera. Ve Veletržním paláci začíná výstava tohoto známého českého architekta druhé poloviny 20. století. Proslavil se třeba stavbami bývalého Federálního shromáždění nebo Nové scény v Praze.
Na netradičním místě - v pražském Veletržním paláci - měli dnes odpoledne dostaveníčko hokejisté, kteří se před patnácti lety zasloužili o nezapomenutelný úspěch českého hokeje - o zlatou medaili ze zimních olympijských her v Naganu.
Úspěšná výstava Muchovy Slovanské epopeje v pražském Veletržním paláci ještě nemá novou nájemní smlouvu. Ředitel Národní galerie zatím jedná s novou šéfkou Galerie hlavního města o podmínkách dalšího nájmu Velké dvorany, kde je dvacítka obřích pláten vystavena. Současná dohoda vyprší koncem roku.
Vedení pražské Národní galerie našlo po roce hledání nového šéfa Veletržního paláce. Tamní Sbírky moderního a současného umění povede kurátorka Helena Musilová, která to sama řekla Radiožurnálu. Funkce se ujme příští pátek 1. února.
Japonci mají zájem o Slovanskou epopej Alfonse Muchy. Objevit by se mohla na velké čtyřměsíční výstavě v Národním uměleckém centru v Tokiu v roce 2017. Pražští zastupitelé pro kulturu návrh podpořili, o návrhu budou ještě jednat radní.
Na výstavu Muchovy Slovanské epopeje do pražského Veletržního paláce chodí rekordní počet cizinců. Týdně si 20 obřích pláten prohlédnou 2 tisíce lidí. To je dvakrát víc, než kolik jich chodí na podobně atraktivní výstavy Galerie hlavního města Prahy. O epopej navíc opakovaně projevili zájem kurátoři z japonského Národního uměleckého centra.
Veletržní palác v Praze byl původně prvorepublikovým skvostem, do kterého na výstavy různého zboží, automobilů nebo letadel proudily desítky návštěvníků. Na přelomu tisíciletí je ale funkcionalistická budova spíše opuštěným místem, kam na expozice moderního umění zavítá jen hrstka zahraničních turistů. Vedení Národní galerie proto plánuje Veletržní palác oživit.
Celá Slovanská epopej Alfonse Muchy se po 84 letech vrátila do Prahy. Po více než dvouletých právních sporech s Moravským Krumlovem se konečně podařilo cyklus dvaceti obrovských obrazů umístit v Národní galerii. Ve velké dvoraně Veletržního paláce je možné vidět stálou expozici už ode dneška.
Praha dnes poprvé ukáže expozici Slovanské epopeje. Obrazy inspirované slovanskou mytologií a dějinami Čechů a Moravanů z let 1912 až 1926 uvidí první hosté večer na slavnostní vernisáži. Veřejnost se ale na dílo Alfonse Muchy podívá ve velké dvoraně Veletržního paláce až od zítřka.
|Pavla Dluhoschová, Michaela Vydrová, Anna Maňourová|Výtvarné umění
Promlouvání - tak se jmenuje výstava Shaloma Neumana, která začala ve Veletržním paláci v Praze. Umělec, žijící střídavě v New Yorku a v Česku, na ní představuje 50 obličejů ze série nazvané Amerika.Vytvořil je z modelovací hmoty, akrylových barev, nalezených předmětů nebo plastových figurek. Čtvrtou dimenzi tvoří zvuk instalovaný na zvukovém čipu, který si mohou přehrát sami návštěvníci.
Pět pláten Slovanské epopeje dorazilo do Prahy. Nákladní auta je postupně vykládala ve Veletržním paláci. Členové spediční firmy vyložili poslední, třetí, vůz před osmnáctou hodinou.