Ceny benzinu srážejí v USA prodej automobilů

Postavení americké velké automobilové trojky koncernů General Motors, Ford a Chrysler se otřásá. Poprvé v historii japonská Toyota předstihla v prodeji automobilů ve Spojených státech nejprve německo-americký Daimler Chrysler a teď dokonce i americký Ford.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Chevrolet HHR

Chevrolet HHR | Foto: Alexandr Pícha

Prodej aut v Americe poklesl v červenci o 17,4 procent a propadly se americké, ale i jiné značky. Američané totiž hodně mění svůj vztah k autům kvůli cenám benzinu. V červenci 2006 se průměrné ceny meziročně zvýšily už o čtvrtinu. Benzin Regular s 89 oktany stojí v průměru už nad tři dolary za galon. To je 80 centů za litr, tedy pro srovnání asi 18,50 českých korun za litr benzinu.

Na naše poměry se to zdá méně, ale vzdálenosti jsou v Americe nesrovnatelně větší než u nás. Navíc mimo města má každá rodina svůj domek a rozlehlý pozemek, takže pro většinu lidí nikdy nemůže být dostupná veřejná doprava. Snad kromě školních autobusů, které ráno a odpoledne objíždějí rozsáhlé oblasti třeba kvůli jedinému dítěti.

Američané se teď zaměřili především na auta s nejnižší spotřebou. Nejlepší pověst i reklamu si na tom založila Toyota. V počtu prodaných aut ji to katapultovalo skoro o 11,7 procent nahoru oproti loňskému roku - 241.826 prodaných aut zařadilo Toyotu v Americe na druhé místo. Velká americká trojka, i když teď už termín "velký" platí už jen pro General Motors, prodala v průměru o 30 procent aut méně než vloni v červenci. Velké ztráty postihly i japonský Nissan, který šel dolů o 19,5 procenta.

General Motors prodal 406.298, Ford 239.989 a Daimler-Chrysler 171.970 aut. Zajímavé je také podívat se na složení prodeje. Mezi desítkou nejprodávanějších není jediný SUV. Na rozdíl od Evropy, kde jde hlavně o módní záležitost, jsou přitom pro americké řidiče SUV často opravdu potřebné. Na rozlehlých prostorách amerického venkova a hlavně na velkých usedlostech je totiž mnoho nezpevněných cest.

V Americe se prodá nejvíc hybridních automobilů s benzín-elektrickým pohonem na světě, ale mezi absolutními jedničkami nejsou. Americká vláda tato auta dotuje, ať jsou americká nebo japonská, ale zatím přece jen dražší. Největší úspěch mají proto stále levnější klasická auta s nízkou spotřebou. Hity trhu jsou dvě Toyoty, Corolla a Matrix, jejichž prodej šel o třetinu nahoru. A prodej amerického Pontiacu G6 šel nahoru o neuvěřitelných 73,6 procent. Pro představu, jak je americký trh silný - jen za červenec se prodalo 1,5 miliónu nových osobních automobilů.

Evropským značkám se v Americe zatím nedaří. Evropský kapitál má Daimler-Chrysler, ve kterém je i Mercedes. Němci ale značkám Chrysler a Dodge moc štěstí nepřinesli. Meziroční propad prodeje je 34,1 procenta. Z evropských aut nejvíc prodal Volkswagenu, 29.882 automobilů, ale i ten zůstává daleko za americkými a japonskými automobilkami. Evropská auta mají v Americe relativně dobrou pověst, ale evropské automobilky se nedokážou na tvrdém trhu prosadit. Jsou moc drahá, neposkytují za stejnou cenu jako americké a japonské vozy srovnatelný komfort a hlavně jim chybí servisní síť v tak rozsáhlé zemi, jako jsou Spojené státy.

Alexandr Pícha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme