Česko jako první v EU sjednotilo poradenství pro podnikání
Česká republika jako první v Evropské unii sjednotila poradenství pro podnikání. Zdarma poskytuje podnikatelům informace o technických normách, právních předpisech i příležitostech v zemích unie.
Zájemci informace získají na jednotných kontaktních místech zatím v 19 městech republiky, výhledově ale na více než padesáti.
V poradenství jsou integrovány i pobočky agentury Czech Trade a systémy ProCop a Solvit. Ten řeší a napravuje případy diskriminace českých osob v zahraničí.
„Abychom byli schopni našim podnikatelům pomáhat co nejlépe, rozhodli jsme se všechny tyto služby bezplatně propojit, protože tak jsme schopni vytvořit ještě efektivnější a rychlejší systém asistence pro podnikatele hodlající působit v EU,“ vysvětlil ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.
„Jinými slovy, na jedno místo přijde dotaz týkající se problematiky podnikání v Evropské unii a naše systémy už budou schopny vyhodnotit tento dotaz a v rámci své působnosti jej řešit,“ dodal Kocourek.
Podle náměstka ministra pro EU a konkurenceschopnost Martina Tlapy se jedná o tři služby, které je třeba sjednotit pod jednu hlavičku a umožnit podnikatelům přístup k těmto službám pomocí internetové aplikace.
Novinkou je dostupnost služby v zahraničí
„Službu jsme testovali v minulých letech, ale v současné době už funguje a chceme, aby byla dostupná i pro podnikatele, kteří jsou v zahraničí. Mohou využít internet nebo navštívit kontaktní místa při živnostenských úřadech. V zahraničí budou tyto službě nově poskytovat zastoupení Czech Trade,“ říká Tlapa.
Poradenské systémy dosud v Česku fungovaly odděleně a ročně dohromady vyřídí více než 3000 dotazů. Nejvíce z nich se týká sousedních zemích.
„Na prvním místě je Německo, zájem je o Slovensko, Rakousko, ale i Holandsko a Velká Británie. Lze usuzovat, že na tyto trhy chtějí podnikatelé proniknout,“ jmenuje zájem podnikatelů Tlapa.
Naším největším a nejvýznamnějším ekonomickým partnerem je Německo, ale zájem je i o Slovensko, a to především na Moravě. Problémem je podle Tlapy zavádění směrnice o službách.
„Získávání informací ze Slovenska je pracnější, ale netýká se to jen Slovenska,“ dodává Tlapa.
„Jinými slovy, na jedno místo přijde dotaz týkající se problematiky podnikání v Evropské unii a naše systémy už budou schopny vyhodnotit tento dotaz a v rámci své působnosti jej řešit.“