ČTÚ šetří, zda Česká pošta ohlášeným zdražením neporušila zákon
Česká pošta mohla při chystané změně cen porušit zákon. Nový ceník vydala pozdě a ceny nevychází z nákladů. Vyplývá to z vyjádření Českého telekomunikačního úřadu. Možné porušení zákona v současnosti úřad prověřuje.
Česká pošta chce od 1. srpna zdražit listovní zásilky. Třeba dopis do 50 gramů bude stát 13 korun, teď stojí o tři koruny méně. Jenže podle Českého telekomunikačního úřadu vydala jiné ceny, než původně navrhovala na konci ledna.
Nový ceník údajně s úřadem nekonzultovala. Zdražení také přijde proti původnímu záměru dříve, jak tvrdí telekomunikační úřad. Česká pošta stále přepraví ročně stovky milionů listovních zásilek do 50 gramů.
O zdražení některých cen České pošty i o konkurenci na trhu s listovními zásilkami mluvil Jan Beneš
Mluvčí České pošty Ivo Mravinac ale uvedl, že se firma správního řízení neobává, podle něho pošta dostála všem zákonným povinnostem. „Máme povinnost oznámit ceny 90 dnů dopředu, než je uvedeme na trh, ale není to závazné datum.“
„V oznámení podaném v lednu je jednoznačně napsáno, že ke zvýšení cen přikročí nejdříve 1. května. Stejně tak jsme uvedli, že to jsou ceny maximální.“
„Od ledna byla celá řada jednání i konzultací s Českým telekomunikačním úřadem,“ zdůraznil Ivo Mravinac s tím, že úřad má k dispozici už delší dobu i nový ceník.
O nejnovějším vývoji mluvili mluvčí Českého telekomunikačního úřadu František Malina a mluvčí České Pošty Ivo Mravinac
Podle svých údajů ovládá Česká pošta 97 procent trhu a podobné číslo očekává společnost také pro letošní rok.
Výnosy z tradičních poštovních služeb, jako jsou poštovní poukázky, obyčejná nebo doporučená psaní, se loni snížily. A to o 470 milionů korun. Pokles výnosů je podle České pošty jasným trendem posledních let.
Konkurence roste
Přitom o trh s listovními zásilkami mají zájem konkurenti České pošty. Několik se jich už objevilo. A to v souvislosti s liberalizací poštovního trhu, kdy začátkem letošního roku padl monopol České pošty na doručování zásilek do 50 gramů a 18 korun.
Konkurenti mají podle mluvčí České pošty Marty Selicharové zájem o velké podavatele ve větších městech, jako je Praha, Brno nebo Ostrava:
„Běžný zákazník, natož mimo velké město, konkurenční nabídku určitě nedostane. Podle posledních čísel jsme však nezaznamenali zásadní úbytek našich zákazníků. Ve výnosech tedy předpokládáme každoroční úbytek v řádu jednotek procent.“
Některé konkurenční firmy mluví o zájmu získat až 5 procent z trhu s listovními zásilkami. To je podíl, kterého chce dosáhnout například společnost Mediaservis.
Web o cenách benzinu počítá s reklamou
Podle generálního ředitele Martina Dzúra doručila firma během prvních pěti měsíců celkem 10 milionů adresných zásilek, a to bez ohledu na gramáž. Zatím má tato firma podle svých odhadů tržní podíl ve výši 2,5 procent. Aktuálně podle šéfa Martina Dzúra vyjednává s některými významnými zákazníky, a to například z oblasti energetiky.
Česká pošta také nedávno spustila web, přes který ukazuje ceny benzinu. Portál má podle firmy fungovat jako služba veřejnosti a celý projekt není výdělečný. Avšak web by měl za nějaký čas vytvářet příjmy z reklamy. V takovém případě už můžeme mluvit o tom, jestli a jak se tyto příjmy promítnou do celkového hospodaření pošty.
Portál je ale v provozu zatím necelé dva měsíce. V současné době denně Česká pošta monitoruje přes tisíc čerpacích stanic. V červenci by jich mělo být přes dva tisíce. A to je možná doba, kdy by mohla pošta začít na tomto webu s prodejem reklamy.