David Hořava
Během pouhých čtyř let podnikání dokázal David Hořava svůj rezervační systém www.ubytovani.cz zařadit mezi největší u nás. Loni si přes něj ubytování zajišťovalo 41 tisíc klientů. To firmu posunulo na sedmé místo v Česku mezi cestovními agenturami. "Hlavní je kvalita informací a jejich množství. To klienti dokážou ocenit," říká podnikatel. Proto jsou u něho na webu k dispozici recenze, tipy na výlety a další cestovní informace.
Hořava začal podnikat teprve v roce 2002 - při studiu na škole. Na všechno, včetně počítače a připojení k internetu, si půjčil. Po dvou měsících ho web začal živit, po čtyřech splatil všechny půjčky a od té doby je také trvale v zisku. Loni už zisk jeho firmy před zdaněním přesáhl tři milióny korun.
Obchodní model je založen na provizích od hoteliérů. Ty se fakturují po uskutečnění rezervace. Ceny ubytování na webu jsou přitom stejné jako na recepci hotelu. Vedle ubytovacího serveru David Hořava provozuje ještě dva weby - pohlednicový www.hanulka.cz a www.virtualniprohlidky.cz, na němž nabízí prohlídky už 120 měst, hradů, zámků, památek a přírodních zajímavostí. "Hanulku" denně navštíví přes dva tisíce lidí. O svátcích se pak jejich počet zdesateronásobí.
Dnes Hořava zaměstnává v Jihlavě desítku lidí a jeho podnikatelským cílem je vytvořit velký cestovní portál. Nejen s prodejem zájezdů, ubytování a letenek, ale také s tipy na výlet či databází památek. Pro tento záměr proto hledá partnera či investora.
Za největší překážku podnikání přitom pokládá daňové a legislativní zatížení. To považuje za jedno z největších v zemích EU. "Pro úspěch v podnikání je jistá dávka inteligence nutná. Ale není jedinou podmínkou - klíčem k úspěchu je i cílevědomost, pečlivost a kvalita práce," říká člen Mensy, který se stal nejlepším živnostníkem Kraje Vysočina.
Zdroj: Hospodářské noviny
Podrobnosti o soutěži Živnostník roku 2006 a přehled všech finalistů najdete v tomto článku na stránkách ČRo 1 - Radiožurnálu.