E-shopy zažívají od vyhlášení stavu nouze výrazný růst. Zájem je o potraviny, hry i šicí stroje
E-shopy zažívají od vyhlášení nouzového stavu v Česku extrémní zájem zákazníků o zboží. A nejde jen o potraviny nebo třeba čisticí a dezinfekční prostředky. Lidé si ve velkém kupují i zboží, které jim ukrátí volné chvíle v domácí karanténě, tedy třeba činky nebo podložky na cvičení.
Tuzemské e-shopy teď zaznamenávají výrazně větší zájem o zboží po síti než obvykle. Prodeje některých druhů zboží jim rostou o stovky procent.
Cestovky kvůli koronaviru čelí situaci, jaká tu ještě nebyla. Peníze za zrušené zájezdy většinou vrací
Číst článek
„Nouzový stav vyhlášený v řadě zemí se odráží i na složení nákupního košíku. Češi i Slováci se intenzivně přesouvají do online prostředí a volí e-shop jako bezpečnější variantu nákupu. Obrat při meziročním srovnání stoupl v obou těchto zemích o více než 70 %,“ potvrzuje mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá.
A nejde zdaleka jen o jídlo nebo drogerii. Třeba Mall.cz vzrostl od vyhlášení nouzového stavu v Česku zájem o dětskou výživu o víc než 300 procent. Naprostým hitem jsou ale šicí stroje. Těch e-shop prodal za jeden jediný den 118 – tolik jich za normální situace prodá za týden.
Výrazně rostou prodeje například i galanteriím, které prodávají po síti. Jde hlavně o látky na roušky, nitě a špendlíky. Třeba textilní galanterii Stoklasa se zvýšily objednávky v posledních dnech na trojnásobek. Navíc lidé nechtějí doma jen tak sedět, a tak roste zájem i o sportovní vybavení a také společenské hry.
Vybavení k práci z domu
„Nově velmi vyskočily prodeje sportovního vybavení. Posilovací tyče, činky a závaží si pořídilo o tisíc procent lidí více než touto dobou vloni. Rostoucí čísla vidíme stále u herních konzolí, Xboxů a Playstation a také společenských her. Dále je velký zájem o domácí pekárny, které jsou momentálně vyprodané, a také mrazáky, jejichž prodeje rostou o jednotky stovek procent,“ říká mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.
O desítky procent rostou třeba i prodeje ručních a automatických vakuovaček na potraviny. Velké e-shopy navíc pomáhají kamenným prodejcům, kterým umožnily prodej zboží přes jejich stránky.
Po brexitu zdraží nakupování z britských e-shopů i volání. Zásadní rozdíly lidé poznají až od roku 2021
Číst článek
V prodejích se projevuje i větší využití home office, který udělují podniky zaměstnancům, pokud to dovolí pracovní zařazení. Rychle rostou prodeje nejrůznějších redukcí, kabelů, monitorů nebo sluchátek k telekonferencím. Roste zájem třeba i o notebooky. Nebo také o papírové i elektronické knihy.
Bezpečnostní opatření
Podle Asociace pro elektronickou komerci prodej některých druhů zboží převyšuje vánoční poptávku, která patří každým rokem k hlavní prodejní sezóně obchodníků. E-shopy ale s novým koronavirem také zvyšují ochranu svých zaměstnanců i zákazníků.
„Naši řidiči jsou vybavení desinfekcí, kterou si před každou předávkou i po ní umývají ruce. Postupně jsme zavedli také požívání roušek a respirátorů. Tímto preventivním opatřením chceme chránit jak zdraví zákazníků, tak našich zaměstnanců,“ uvádí mluvčí Datartu Eva Kočičová.
Například na výdejnách tak podle pravidel jednotlivých prodejců může být jen minimální počet lidí – například tři – ostatní musejí vyčkat před prodejnou na ulici.
Vesměs všechny e-shopy preferují bezhotovostní platby. A to hlavně kvůli hygieně. Stejně jako třeba Zásilkovna, která od 14. března s okamžitou platností začala přijímat na výdejních místech v Česku a na Slovensku pouze bezkontaktní platby.