Ekonomické informace 16. 7. 2004
Největší českou investicí do zahraničí je akvizice energetické společnosti ČEZ v Bulharsku. Česká koruna se blíží k novému rekordu a možná už dnes překoná zatím v historii nejvyšší kurs vůči dolaru. Ani silná koruna ale zřejmě nezabrání zdražování benzínu a nafty. Polský LOT zřizuje nízkonákladové aerolinie.
Ne o dvacet miliard, jak tvrdil ministr financí po středečním jednání vlády, ale o čtyřicet miliard korun víc než předpokládá návrh rozpočtu, požadují ministerstva na příští rok. Vyplývá to ze součtu jednotlivých požadavků. Návrh rozpočtu počítá s deficitem devadesáti čtyř miliard korun a podle ministra financí Bohuslava Sobotky je nepřekročitelný.
Rezerva na dodatečné požadavky představuje sedm až deset miliard korun. Největší nároky mají ministerstva práce a sociálních věcí a zemědělství, které shodně požadují 14 miliard korun. Naopak ministerstva dopravy, obrany a informatiky prý s přidělenými penězi vystačí.
Největší českou investici do zahraničí je akvizice energetické společnosti ČEZ v Bulharsku. Za téměř devět miliard korun získá ČEZ část tamních distribučních společností. Podle Romana Cejnka, analytika společnosti Atlantik Finanční trhy to bude mít pozitivní vliv i na cenu akcií společnosti.
Burza ale včera reagovala opačně - ČEZ klesl o jedno procento. Investoři prý musí informaci privatizaci bulharských distributorů vstřebat.
Česká koruna se blíží k novému rekordu. Možná už dnes překoná zatím v historii nejvyšší kurs vůči dolaru - 25,27 koruny. Podle hlavní ekonomky VolksBank Markéty Šichatřové americká měna na světových trzích stále klesá, hlavně vůči euru.
Ani silná koruna ale zřejmě nezabrání zdražování benzínu a nafty, tvrdí analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Ceny ropy na světových trzích výrazně rostou a pokles je zatím v nedohlednu. Na zdražování ropy se podepisuje nejistá politická situace v Iráku a stávky v Nigerii a Venezuele.
Nízkonákladové letecké společnosti v poslední době stále výrazněji konkurují klasickým aerolinkám. A ty musí situaci řešit. Nabídnout cestujícím něco navíc anebo zlevnit. Anebo konkurenci koupit. Například ale Českým aeroliniím se nepodařilo ovládnout konkurenční Travel Servis, nízkonákladového přepravce proto zřejmě vytvoří samy, jako dceřinnou společnost.
Polský národní dopravce LOT je už ale v tomto směru dál, jak z Varšavy informuje náš zpravodaj Pavel Novák.