S koronavirem bojují i čeští exportéři. Vývoz se oproti loňsku propadl o stovky miliard korun
Čeští exportéři hlásí výrazný propad zakázek. Některé firmy kvůli pandemii koronaviru pozastavily svoji výrobu, jiné zase bojují s nedostatkem materiálu a výpadkem zaměstnanců. Od začátku roku do konce září se český vývoz propadl meziročně o víc než 270 miliard korun, uvádí Český statistický úřad. Podle odhadů Asociace exportérů by ale do konce roku mohl klesnout až o 360 miliard korun.
Tady je přádelna. Je to výrobní provoz, kde nám vznikají laicky řečeno nitě – to jsou příze,“ ukazuje Jan Kráčala, ředitel textilní společnosti Sintex.
S koronavirem bojují i čeští exportéři. Oproti loňsku se vývoz propadl už o stovky miliard korun. Téma pro Zuzanu Švejdovou
Firma vyrábí nejen látky, ale třeba i sportovní a pracovní oděvy. Obléká například českou policii, hasiče nebo armádu. „Tohle jde k zákazníkovi do Německa, který si z toho dál vyrábí hokejové dresy,“ popisuje pro Radiožurnál.
První vlna pandemie ale vývoz do zahraničí výrazně utlumila. Zakázek ubylo právě v Německu, Rakousku a Švýcarsku, říká Kráčala.
„První vliv, který jsme začali pociťovat, byl někdy na přelomu května a června. Trh se v tu chvíli v zahraničí zastavil. Nechodily téměř žádné objednávky. Když srovnám první tři kvartály, tak pokles v exportních tržbách je někde na úrovni 30 procent,“ upřesňuje.
Propad se podniku zčásti podařil nahradit mimo jiné i šitím textilních ústenek. Jejich výrobu spustil hned v začátcích pandemie. Časem přibyly nové modely a materiály – třeba ty s nanomembránou.
Chybějící díly
Koronakrize dopadla i na výrobce autobusů – vysokomýtskou společnost IVECO. Pro nedostatek dílů firma na jaře odstavila svoje továrny.
Výroba aut klesla za deset měsíců na 937 033 vozidel. V říjnu ale byla produkce poprvé od února vyšší
Číst článek
„V první vlně pandemie nám chyběly díly od zahraničních dodavatelů z Itálie, Španělska, Francie a Německa. Tedy z těch tehdy nejvíce postižených zemí. Výpadek výroby v tomto období dobíhá mimořádnými směnami v sobotu a ve dnech pracovního klidu,“ doplňuje mluvčí Katarína Němcová
Aktuálně tak dohání ztráty způsobené jarní odstávkou. Od začátku roku do konce října vyjelo z výrobních linek firmy IVECO přes 3600 autobusů.
Oproti loňsku jde zhruba o pětiprocentní propad. Na export to ale podle Němcové zásadní dopad nemělo.
„V průběhu tohoto roku navzdory situaci s pandemií jsme nezaznamenali žádný výrazný propad exportu. A zahraniční zákazníci, až na malé výjimky, nerušili už potvrzené objednávky,“ podotýká Němcová.
Právě výroba vozů patří v současnosti k odvětvím, která drží jak český průmysl, tak i export. „Velmi dobré výsledky dosáhl za září automotive, který se skutečně dostal z toho nejhoršího. Automotive v rámci České republiky ve srovnání s poklesem s ostatními evropskými zeměmi je na tom velmi dobře a lépe než ostatní evropské země,“ říká ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček za ANO.
Problémy kvůli cestování
Koronakrize se přesto promítla do chodu a fungování většiny podniků v Česku. Podle průzkumu agentury IPSOS hlásí negativní dopad víc než 80 procent společností. Kromě úbytku zakázek firmy řeší i problém s omezením cestování.
Havlíček: Příští týden bychom chtěli otevřít všechny obchody naráz, stále však s restriktivními opatřeními
Číst článek
„Jako zásadní problém našich exportérů, kterým v tomto roce čelí, vnímáme sníženou propustnost hranic. Víte dobře, že navazování jakýchkoliv obchodních vztahů a podepisování kontraktů se doposud neobešlo bez fyzické účasti. A v tomto se snažíme našim firmám maximálně vycházet vstříc prostřednictvím padesáti kanceláří CzechTradu,“ dodává náměstkyně ministra průmyslu Martina Tauberová.
Firmy, které vyvážejí svoje zboží nebo služby za hranice, tak v současnosti můžou zdarma využít individuální poradenství agentury CzechTrade, a to až do konce března příštího roku. Obrátit se můžou na pražskou centrálu nebo i zahraniční kanceláře.