Kvůli mýtnému se premiér obrací na antimonopolní úřad
Premiér Jiří Paroubek požaduje vyjádření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k výsledkům tendru na vybudování a provozování mýtného. Bez pozitivního stanoviska antimonopolního úřadu nelze přistoupit k realizaci projektu mýtného v Česku, uvedl premiér Paroubek v dopisu ministru dopravy Milanu Šimonovskému.
Premiér dále ministra dopravy žádá o vlastní hodnocení argumentů kritiků způsobu, jakým byl tendr zorganizován a vyhodnocen. Zároveň Paroubek požaduje interní analýzu souladu tendru s evropskou legislativou pro výběrová řízení. Teprve po vyhodnocení požadovaných podkladů bude podle premiéra možné rozhodnout o dalším postupu. "Po vyhodnocení mnou požadovaných podkladů bude možné rozhodnout o dalším postupu, případně přistoupit k realizaci projektu. Do té doby vám doporučuji nečinit v této záležitosti žádné další úkony," napsal premiér.
Vítězem je Kapsh
Rakouská firma Kapsch oficiálně vyhlásila, že vyhrála tendr na dodavatele mýtného systému pro Česko v hodnotě 640 milionů eur (19 miliard korun). Oznámila to dnes podle agentury Reuters mluvčí společnosti Brigitte Herdlicková. Dodala, že ostatní zájemci o získání zakázky mají 14 dnů na vznesení námitek proti rozhodnutí.
Do tendru se přihlásily čtyři firmy a všechny nabídly takzvaný mikrovlnný systém. Náklady na jeho pořízení jsou podle ministerstva dopravy nižší než u alternativního satelitního. Přesto jsou podle ministra dopravy Milana Šimonovského parametry výběru nastaveny tak, aby nebyl problém přejít z jednoho systému na druhý.
"Zadání bylo připraveno tak, aby výměna technologických parametrů jednotlivých segmentů mýtného byla do budoucna perspektivní, to znamená, aby mohla přejít na satelitní systém. Věřím satelitnímu systému v budoucnosti. V současnosti pravděpodobně ještě není v tom stavu, aby byl konkurenceschopný osvědčeným systémům mikrovlnným," řekl ministr.
V Česku se má mýtné od nákladních vozů nad 12 tun začít vybírat od roku 2007 na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Na vybrané tahy první třídy by se zpoplatnění mělo rozšířit od roku 2008. Platilo by se pak na 2100 kilometrech českých silnic.
Soutěž provází kritika
Kapsch přitom podal až třetí nejnižší nabídku. Systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 22 miliard korun.
Podle hejtmana Středočeského kraje a stínového ministra dopravy za ODS Petra Bendla už způsob nastavení výběrového řízení jasně naznačoval, kdo ho mát vyhrát. "Bude potřeba nechat soutěž prověřit, jestli opravdu proběhla regulérně," žádá Bendl.
Mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková ale tvrdí, že celý tendr byl naprosto transparentní. Meziresortní hodnotící komise podle ní obdržela nabídky čtyř uchazečů, které posoudila, a konstatovala, že tři z nich nevyhověly zadaným kritériím. "Některé nabídky neobsahovaly potřebnou technickou úroveň, například nedostatečnou odolnost proti rušení systému, jinými nedostatky byly chybějící povinné pojištění odpovědnosti nebo bankovní záruka," upřesnila nedostatky vyřazených zájemců měly Žižková.
Soutěž kritizovali také komunisté, kteří podle předsedy Vojtěcha Filipa na příští schůzi Poslanecké sněmovny navrhnou vládě, aby výběrové řízení zrušila.