Letních brigád je kvůli doznívající krizi stále málo, podle odborníků to škodí pracovnímu trhu
Šance najít dobrou letní brigádu už je několik let velmi malá. Zatímco před lety si stačilo domluvit práci měsíc před nástupem, dnes se musejí zájemci hodně snažit, aby získali slušnou práci za slušné peníze. Počty příležitostí se radikálně snížily s příchodem krizového roku 2009. Tehdy začaly firmy šetřit a práci pro brigádníky přerozdělovat mezi zaměstnance.
„Dobrý den, zajímáte se o lidská práva? Můžu vám představit kampaň? Tady máme sedm bodů toho, co nejvíce děláme. V podstatě vzděláváme k lidským právům, tady mám kampaň o politických vězních…,“ vysvětluje budoucí učitelka, 21letá Zuzana, která hledá v pražských ulicích dárce neziskové organizace.
Je to typická brigáda středoškolského nebo vysokoškolského studenta. A také jedna z mála příležitostí, jak si v létě přivydělat nějaké peníze.
Letních brigád pro studenty je stále velmi málo. Podrobnosti zjišťovala redaktorka Květa Moravcová
„Největší množství brigád obsazují firmy napřímo prostřednictvím známých nebo příbuzných svých zaměstnanců. Takže se ten trh s brigádami dostal do takového jako neviditelného prostoru,“ vysvětluje Jiří Halbrštát z personální agentury Manpower.
Agentury podle něj musejí platit za brigádníky zdravotní a sociální pojištění, což jejich služby prodražuje.
„Firmy a společnosti, když si najmou brigádníka od agentury, to vlastně mají dražší, než to měly v minulosti. To je nutí, pokud mají dostatek lidí na svých personálních odděleních, si brigádníky hledat napřímo,“ dodává.
Tlak na placení pojistného se projevuje i na brigádách v oborech, kterými se studenti budou jednou živit. Takové práce totiž není možné přes agenturu sehnat.
„Myslím si, že je pro historika dost těžké si najít práci, když jsou evropská studia celkem uplatnitelná. Ale jinak školu ještě nemám hotovou,“ prozrazuje 23letý student historie Vojtěch.
Štěstí neměla ani 17letá Petra, budoucí oděvní návrhářka. „Není mi 18 let a je to problém.“
Podle Jiřího Halbrštáta vyžaduje současný trh s brigádami jediné: aktivitu každého zájemce.
„Pokud stážista hledá nějakou práci ve svém oboru, musí si vytipovat firmy, které by mohly být jeho potencionálním zaměstnavatelem, osobně tam přijít a snažit se přesvědčit personalistu, aby pro něj něco našel. Třeba i za nějakou minimální částku,“ popisuje.
Nesoulad na trhu s brigádami škodí podle odborníků pracovnímu trhu. Mladí lidé přicházejí o příležitosti, firmy zase o kvalitní pracovníky.