Levné věci s nejistou kvalitou. Bleší trhy jsou pro Čechy stále populární

Trhy a tržnice jsou stále v kursu. Oblíbené jsou nyní především farmářské trhy, kde zemědělci prodávají, co sami vypěstovali, a pak také bleší trhy. Tisíce nakupujících - ať už sběratelů všeho možného nebo těch, co shánějí něco praktického - potvrzují, že zájem o tento způsob nakupování stále je.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bleší trh. Ilustrační foto

Bleší trh. Ilustrační foto | Foto: Sára Rechtigová

Stánky z igelitových plachet skrápí déšť. Naštěstí není moc silný a tak, když člověk obejde pár kaluží a nešlápne do bláta, může se ponořit do víru nákupní horečky.

U stánku, který ani nekryje stříška, si koupila malovaný hrníček paní Petra.

„Mám takovou nemoc: mám závislost na šálkách,“ říká vážně Petra a dodává, že na bleší trh by zavítala i častěji, než se ve skutečnosti koná. Kupuje zde květináče, nábytek, oblečení nebo i třeba klec na psa.

Přehrát

00:00 / 00:00

Fenomén bleších trhů zkoumá Martin Karlík

Hrníček stál desetikorunu, stejně jako pár ponožek. Za nízkou cenu je paní Petra ochotna riskovat i nejistou kvalitu.

Plechovka piva vyjde zas u jiného prodejce na pětikorunu. Fotograf Václav Vašků si koupil fotoaparát za 50 korun. Fungovat může, ale nemusí.

„Je to hodně starý model, ale byl to jeden z hodně dobrých foťáků,“ popisuje svůj úlovek Václav Vašků, který na bleší trh míří hlavně kvůli fotoaparátům. Zakoupenými přístroji pak fotí na samotném tržišti a fotografie sbírá do projektu s názvem „Lidé z burzy“.

Místo do nablýskaných nákupních center, kde zákazníci tlačí po vyleštěné podlaze svoje košíky, se tisíce lidí vydávají za nákupy třeba i do chátrajícího továrního areálu.

„Lidé tam chodí na procházku za jiným zážitkem, za – v ideálním případě – osobním setkáním,“ vysvětluje analytik společnosti Pricewaterhouse Coopers Pavel Kulhavý.

Bleší trh | Foto: Fotobanka stock.xchng

Zážitek jsou trhy i pro některé prodejce. Někteří si sem chodí popovídat s lidmi. Josef Balog ze Sokolovska má problém sehnat práci, a tak jezdí s kamarády na tržnici do Prahy za výdělkem.

„Veteš – od nábytku všechno,“ popisuje svůj sortiment Josef Balog. Za úspěch pak považuje denní výdělek přesahující 1 500 korun.

Ne všichni prodejci mají zboží řádně označené cenovkami. Někteří jsou totiž ochotní i smlouvat jako na arabském bazaru.

Spotřebitelé si ale na trhy nijak nestěžují, a tak sem nechodí moc často kontroloři České obchodní inspekce. Fanoušci takzvaných blešáků si ale obchodování nemohou vynachválit.

Martin Karlík, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme