Levné věci s nejistou kvalitou. Bleší trhy jsou pro Čechy stále populární
Trhy a tržnice jsou stále v kursu. Oblíbené jsou nyní především farmářské trhy, kde zemědělci prodávají, co sami vypěstovali, a pak také bleší trhy. Tisíce nakupujících - ať už sběratelů všeho možného nebo těch, co shánějí něco praktického - potvrzují, že zájem o tento způsob nakupování stále je.
Stánky z igelitových plachet skrápí déšť. Naštěstí není moc silný a tak, když člověk obejde pár kaluží a nešlápne do bláta, může se ponořit do víru nákupní horečky.
U stánku, který ani nekryje stříška, si koupila malovaný hrníček paní Petra.
„Mám takovou nemoc: mám závislost na šálkách,“ říká vážně Petra a dodává, že na bleší trh by zavítala i častěji, než se ve skutečnosti koná. Kupuje zde květináče, nábytek, oblečení nebo i třeba klec na psa.
Hrníček stál desetikorunu, stejně jako pár ponožek. Za nízkou cenu je paní Petra ochotna riskovat i nejistou kvalitu.
Plechovka piva vyjde zas u jiného prodejce na pětikorunu. Fotograf Václav Vašků si koupil fotoaparát za 50 korun. Fungovat může, ale nemusí.
„Je to hodně starý model, ale byl to jeden z hodně dobrých foťáků,“ popisuje svůj úlovek Václav Vašků, který na bleší trh míří hlavně kvůli fotoaparátům. Zakoupenými přístroji pak fotí na samotném tržišti a fotografie sbírá do projektu s názvem „Lidé z burzy“.
Místo do nablýskaných nákupních center, kde zákazníci tlačí po vyleštěné podlaze svoje košíky, se tisíce lidí vydávají za nákupy třeba i do chátrajícího továrního areálu.
„Lidé tam chodí na procházku za jiným zážitkem, za – v ideálním případě – osobním setkáním,“ vysvětluje analytik společnosti Pricewaterhouse Coopers Pavel Kulhavý.
Zážitek jsou trhy i pro některé prodejce. Někteří si sem chodí popovídat s lidmi. Josef Balog ze Sokolovska má problém sehnat práci, a tak jezdí s kamarády na tržnici do Prahy za výdělkem.
„Veteš – od nábytku všechno,“ popisuje svůj sortiment Josef Balog. Za úspěch pak považuje denní výdělek přesahující 1 500 korun.
Ne všichni prodejci mají zboží řádně označené cenovkami. Někteří jsou totiž ochotní i smlouvat jako na arabském bazaru.
Spotřebitelé si ale na trhy nijak nestěžují, a tak sem nechodí moc často kontroloři České obchodní inspekce. Fanoušci takzvaných blešáků si ale obchodování nemohou vynachválit.