S mobilem na nákupy. Chytré telefony usnadňují hledání zboží v obchodech
Vstoupit do hypermarketu, vytáhnout mobilní telefon, najít zboží a také si ho sám namarkovat. Aspoň tak si představují nakupování některé obchodní řetězce, které už spustily nebo testují vlastní aplikace pro chytré telefony. Co takové služby umí, zjišťoval reportér Radiožurnálu Jakub Horáček.
Vajíčka, káva a jako poslední adventní kalendář. Doma jsem si připravil nákupní seznam v mobilní aplikaci hypermarketu Globus. Když vcházím do obchodu v pražských Čakovicích, aplikace mi seznam přeřadí podle toho jak, zboží najdu v regálech. Adventní kalendář je najednou první, takže bude někde blízko mě.
S mobilem na nákupy. Chytré telefony usnadňují hledání zboží v obchodech. Nakupovat se vydal Jakub Horáček
„Zapnu si v aplikaci skenovat zboží a naskenuju si čárový kód EAN. Po naskenování se mi telefon rozvibruje. V případě, že mám zapnutý zvuk, tak pípne a zobrazí se mi, že zboží bylo přidáno do košíku Scan&Go,“ přibližuje pro Radiožurnál Adéla Justová, která měla vývoj aplikace na starosti.
A pak mohu jít ke speciální samoobslužné pokladně.
S podobnými aplikacemi experimentují i další velké řetězce. Společnost Tesco má aplikaci Scan&Shop, přes kterou si také můžete sami naskenovat zboží. A třeba společnost Ahold, která v Česku provozuje prodejny Albert, testuje navigaci po obchodě. Zatím ale jen v nizozemských prodejnách.
„Zákazník si zadá výrobek, který hledá, případně celý nákupní seznam a aplikace na základě tohoto vstupu ukáže cestu, kudy jít díky unikátním kódům u výrobků,“ popisuje mluvčí českého Aholdu Barbora Vanko. Řetězec se ale teprve rozhodne, jestli aplikaci nasadí do ostrého provozu také v Česku.
Boj s e-shopy
Díky mobilním telefonům přitom mohou obchodníci získat údaje o tom, jak lidé nakupují. Podle experta na maloobchod Tomáše Krásného se tak obchody snaží dohnat e-shopy.
Pozor zemětřesení v západních Čechách, ohlásí mobil. Geofyzikální ústav spustil novou aplikaci
Číst článek
„Internetoví obchodníci začali obchodovat úplně jinak. Znali svého zákazníka, věděli kdo to je a co nakupuje. Kamenní obchodníci, aby to přežili, hledají způsob, jak se dostat zpět do intimnějšího kontaktu se spotřebiteli. A mobilní telefony jsou v tuto chvíli jedním z těch možných nástrojů, jak toho dosáhnout,“ vysvětluje Krásný.
Ostatně Globus data z aplikace využije k tomu, aby každému nabídl zboží přímo na míru.
„Nepotřebujeme se dívat na adresu nebo celý nákupní seznam. Potřebujeme vidět, co ten člověk nakupoval v posledních třech měsících a na základě toho mu nabídnout, co si na seznam přidat. Nechceme se člověku dívat do soukromí víc, než musíme,“ podotýká vedoucí produktového oddělení Globusu Jiří Budínský.
Nakupování a kamery
Některé společnosti ale podle Krásného nezůstávají jen u mobilů. Zkoušejí také kamery. „Rozpoznají zákazníka – jeho věk, pohlaví, náladu. Jsou schopné ho identifikovat do té úrovně, že řeknou: Je to pan Novák, má u nás tuto nákupní historii, a proto my mu nabídneme toto zboží,“ přibližuje Krásný.
‚Můžete to být vy, kdo ho uvidí.‘ Pohřešované dítě v ohrožení pomůže najít nová aplikace Echo
Číst článek
Anebo jde o kombinaci, tak funguje třeba několik futuristických prodejen e-shopu Amazon. Do obchodu vstoupíte díky aplikaci v telefonu a hned můžete začít nakupovat.
Snímá vás přitom kamera a sleduje, co si dáváte do košíku. Pak prostě odejdete a útrata se vám připíše na účet.
Prodejny ale zkouší také další technologické novinky. Jde třeba o elektronické cenovky, které se samy přepíší na novou cenu. V českých prodejnách se ale zatím uchytily hlavně samoobslužné pokladny.