Olivový olej zdražuje i o desítky korun, důvodem je neúroda v Evropě
Největší pěstitelé oliv hlásí rekordně nízkou úrodu. Jen třeba ve Španělsku a Itálii se loni produkce propadla skoro o polovinu. I to je důvod, proč si zákazníci připlatí za olivový olej. Za několik posledních měsíců už jeho cena vzrostla téměř o 20 procent.
V Itálii bylo loni sklizeno nejméně oliv za poslední čtvrtstoletí. Na jihu země totiž pěstitelé bojovali nejen s počasím, ale i s infekcí, která zasáhla zhruba milion olivovníků.
Právě Itálie společně se Španělskem patří mezi největší světové producenty olivového oleje, nízká úroda se proto projevila i v konečné ceně oleje, která už během loňského roku vzrostla o pětinu. V současnosti platí čeští zákazníci přibližně 70 korun za půl litru.
Ze špatných statistik vybočuje Tunisko, které se stalo největším vývozcem olivového oleje na světě. Loni se mu podařilo vyvézt více než pětinásobné množství oleje.
Nejlevnější je olej z řepky
Češi ročně spotřebují zhruba sto tisíc tun jedlých rostlinných olejů. Nejvíce zákazníci nakupují řepkový olej, a to i kvůli nízké ceně.
„Řepkový olej je nejlevnější a je to dáno také tím, že má největší spotřebu. Řepka olejná se u nás navíc pěstuje v míře možná až nadstandardně velké a velký objem vždy ústí do možné nižší ceny,“ vysvětluje agrární analytik Petr Havel.
Za litr řepkového oleje v současnosti lidé zaplatí přibližně 40 korun, podobné cenovky najdou zákazníci i u slunečnicového oleje.
Roste zájem o netradiční oleje
Zájem Čechů pomalu roste i o méně známé oleje na trhu jako například kukuřičné nebo konopné. Analytici ale odhadují, že zdražení olivového oleje by mohlo přimět zákazníky nakupovat jiné druhy.
Třeba v továrně v západočeských Kraslicích vyrábí tisíce litrů extra panenského oleje z nejrůznějších surovin. Firma lisuje například olej z máku, vlašských ořechů nebo z arašídů. I tady si ale zákazníci musí připlatit.
„Ceny začínají někde u 177 korun za čtvrtlitrovou láhev u hořčice. Dýňový, vlašský ořech, konopný a hroznový jsou na 252 korunách,“ dodává výkonný ředitel společnosti Ladislav Hačecký.
Zájem o netradiční oleje z Česka je i v zahraničí. Vedle Spojených států amerických firma plánuje vyvážet třeba i do Japonska.