Počet podvodných e-shopů v ČR nepřekračuje světový standard
V nákupních centrech už je to znát. Blíží se Vánoce. Hon na zákazníka začíná. Nejen v kamenných obchodech se ale připravují na každoroční nápor. Čím dál víc Čechů nakupuje zboží po internetu. I když zhruba čtvrtina se této cesty ještě obává. Uvádí to výzkum firmy DPD.
V České republice stále nejsou na internetu výjimkou podvodníci, kteří z lidí vylákají peníze, ale slibované zboží už nedodají. Přibývá jich s růstem množství lidí, kteří přes internet nakupují.
„Není to výjimečnější nebo častější než, že vás okradou v tramvaji nebo nákupním centru,“ myslí si Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
„Na internetu se objevují podvodníci, toto jednání je smutné a ošklivé, ale nekontrastuje se společností. To znamená, že to procento je podobné jako v běžném životě,“ uvedl Vetyška pro Ozvěny dne Radiožurnálu.
Jak se bránit?
Přímá obrana proti podvodníkům leží především v ostražitosti a opatrnosti. Podle odborníků je třeba nakupovat v ověřených nebo doporučených obchodech, stránkách označených alespoň certifikátem APEK a vyhnout se těm, které mají příliš nízké ceny a vyžadují pouze platby předem.
Podle Vetyšky nelze vyloučit ani zneužití certifikátu APEK. Považuje to ovšem za jednotlivá selhání. Certifikáty jsou udělovány většinou na základě souladu obchodních podmínek e-shopu s právním řádem, což nevylučuje možnost, že takový prodejce zboží nedodá.
„Pokud je ale obchod prověřený přímo na našich stránkách, tak rozhodně zboží dodává. Za to mohu dát ruku do ohně,“ dodal Vetyška.
Nenechat to tak
Ondřej Daněk, právní poradce serveru spotrebitel.net, nabádá postižené, aby se v případě problému s nákupem skrze internet nebáli ozvat.
"Pokud mi nepřijde zboží s hodnotou nižší než 5 tisíc korun, podávám oznámení o přestupku. V případě, že je částka vyšší, mohu na jakékoliv policejní stanici podat oznámení o podezření ze spáchání trestného činu podvodu. Lze volit také občanskoprávní cestu," upozornil Daněk.
Bránit se podle odborníka rozhodně vyplatí. Prodejci totiž často reagují už na trestní oznámení: "Mnoho z nich dostane strah a peníze vrátí."
Jak dlouho čekat?
Problémem českých eshopů je často také dlouhá dodací lhůta, kterou si každý prodejce stanoví sám v obchodních podmínkách. Zákazník s ní automaticky souhlasí při koupi zboží.
„Nedokážu říci, jestli dva tři dny je přiměřená lhůta, ale určitě to není třeba měsíc. Na druhou stranu je potřeba určitou dobu čekání akceptovat, protože obchodník musí zboží zabalit a poslat,“ vysvětlil Ondřej Daněk.
„Lhůta pro dodání nemůže vypovídat o tom, jestli je e-shop podvodný nebo ne,“ dodal Daněk.
Asociace pro elektronickou komerci s obchody, které certifikuje, sestavilo tak zvaný Kodex terminologie lhůt dodání, který prodejci ukládá informovat zákazníka o přesném termínu dodání.
Zájem o nákupy na internetu pravděpodobně letos meziročně vzroste o 10 % a pouze v maloobchodním sektoru na internetu bude podle Vetyšky letos obchodováno zboží za 37 miliard korun.