Portugalsko je ve fázi transformace v nový typ ekonomiky, říká ředitel nejúspěšnější portugalské firmy
Portugalsko dnes bude mít novou pravicovou koaliční vládu. Na Evropský summit tak už ve čtvrtek pojede nový premiér Pedro Passos Coelho. V Bruselu se bude mluvit hlavně o Řecku, které potřebuje další peníze, ale jen těžko zavádí nové reformy. Portugalsko má reformy teprve před sebou.
Redaktor David Koubek se ptal na ně i na důvody portugalské krize a cestu ven generálního ředitele automobilky Volkswagen-Autoeuropa. António de Melo Pires na začátku rozhovoru říká, co by měla budoucí portugalská vláda udělat.
Rozhovor Davida Koubka s generálním ředitelem Volkswagen-Autoeuropa Antóniem de Melo Piresem
„Plán už je hotový. Už ho definovala trojka. Manévrovací prostor už velký není,“ říká Pires.
Trojice institucí - Mezinárodní měnový fond, Evropská komise a Evropská centrální banka - se totiž už před volbami dohodla na podmínkách půjčky 78 miliard eur s odcházející vládou. Pod dohodu se podepsala i tehdejší opozice, dnešní vládní koalice. Co je ale podle šéfa podniku, který táhne portugalský export absolutní priorita?
„Nedá se určit nejdůležitější opatření, ale ve středu pozornosti by mělo být omezení státních výdajů, protože u nich to všechno začalo a u nich by to také mělo skončit.“
To ale není jediný důvod vleklé krize portugalské ekonomiky v posledním desetiletí. I kolem automobilky Autoeuropa, které Pires šéfuje, je řada zavřených podniků.
„Portugalsko bylo dost zasaženo stěhováním ekonomické činnosti do východní Evropy, v době, kdy jsme se těmto zemím otevírali. Mají výhodu nižších nákladů na pracovní sílu a na logistiku. Pomohly k tomu v první fázi i evropské dotace. Další fáze souvisí s posilující globalizací. Na trhy se dostali noví hráči, kteří výrazně omezili manévrovací prostor portugalského průmyslu ve světě. Myslím, že dnes už se část portugalského průmyslu dokázala z této situace vymanit a začíná ukazovat, že má schopnost exportovat nejen do Evropy, ale i do Afriky a Jižní Ameriky. Portugalsko je dnes v období transformace v nový typ ekonomiky. Bohužel to, co se stalo, tedy dluhová krize, velmi ovlivní toto rozpohybování z posledních dvou let,“ vysvětluje Pires.
Portugalsko ovšem také dostalo masivní dotace z Evropské unie. Díky tomu má například jednu z nejlepších dálničních sítí v Evropě. Z infrastruktury těží i automobilka. António de Melo Pires sice netvrdí, že by investice z evropských fondů byly vyhozené peníze, jako někteří kritici, ale takové názory připouští.
„Všechny peníze, co budou k dispozici, by měly jít na investice potřebné pro produktivní činnost. Naplánované investice jako třeba rychlovlaky TGV nebo nové letiště nebudou v současné situaci prioritou.“
Pires tvrdí, že jedinou možností, jak může Portugalsko obstát v konkurenci a dosáhnout ekonomického růstu, který tak moc potřebuje i děravá státní pokladna, je export - na domácím trhu nějaký ten rok vyšší odbyt nečeká. Už teď se automobilce Volkswagen-Autoeuropa daří, hlavně díky oživení v Německu. Potenciál vidí i v trzích v Asii, jako je Čína nebo Japonsko. Při exportu do těchto oblastí má Portugalsko výhodu oproti zbytku Evropy - poloha na samém kraji Evropy tak není jen nevýhodná.
Mezinárodní měnový fond teď mimo jiné Portugalsku doporučuje zpružnit pracovní trh - mezi řádky lze vyčíst například nižší odstupné, možnost zaměstnávání na kratší dobu, a jednodušší propouštění. Mohl by vám nebo ostatním firmám flexibilnější trh práce prospět?
„Je to určující pro schopnost průmyslu přizpůsobovat se výkyvům trhu. Autoeuropa právě toho dosáhla, a to dohodou, kterou v nejhorších chvílích ekonomické krize a poklesu výroby uzavřela s odbory.“
V krizi před 8 lety se dohodli, že podnik bude moci nechat pracovníky určitou dobu bez práce, ale i bez výplaty, a že se dva roky nebudou zvyšovat platy. Výměnou za to, že se nebude ve velkém propouštět. Loni už si odbory vyjednaly skoro 4procentní nárůst mezd.
„Dnes jsme na tom oproti situaci celé ekonomiky daleko lépe - právě proto, že jsme dokázali překonat vlastní krizovou situaci z minulosti.“
V Portugalsku teď budou s krizí radit experti MMF. Už potřetí od revoluce v roce 1974. Fond pokaždé doporučil devalvaci tehdejší měny - escuda, což pomohlo právě exportům. To ale s eurem není možné. António de Melo Pires navíc připomíná, že devalvace vždy zároveň přinesla velkou inflaci a snížení kupní síly. Co by vzkázal euroskeptickým Čechům? Je dobré mít euro, nebo ne?
„V současné situaci by možná bylo výhodné opustit eurozónu a znovu do ní vstoupit. Kdyby to ovšem bylo možné! Ale přes to všechno, co se teď děje, je nezbytné, abychom si ponechali euro. Tak malá ekonomika, jako je ta portugalská, by byla vystavena neustálým spekulativním útokům, a to by jí neumožnilo žádné strategické plánování.“