Prodejny potravin, které projdou přísnější kontrolou, dostanou Diamantovou ligu kvality
Kvalitní prodejny by zákazníci mohli v budoucnu poznat podle certifikátu na dveřích. Značku Diamantová liga kvality získají jen ty obchody, které uspějí během přísnější kontroly. Svaz obchodu a cestovního ruchu společně s ministerstvem průmyslu a obchodu si od projektu slibují, že zákazníkům přinese lepší orientaci při nákupu a kvalitnější služby.
Čistota, rychlost obsluhy nebo třeba čerstvost potravin - přesně to bude v obchodech kontrolovat takzvaný mystery shoper. Jako tajný klient se zaměří na kvalitu nabízených služeb nebo také přístup prodejců k zákazníkům.
České prodejny s potravinami můžou získat nové ocenění - Diamantovou ligu kvality. Více od Zuzany Švejdové
Další body můžou prodejny získat za dodržování předpisů - jako třeba zacházení s potravinami nebo jejich skladování. Ne všechny obchody totiž pravidla splňují.
Podle Libora Dupala ze Sdružení českých spotřebitelů je úroveň jednotlivých obchodů rozdílná:
„Velmi často je personál nedostatečně kvalifikovaný, a když spotřebitel potřebuje poradit ve výběru, tak se mu rady vždycky nedostane. Třeba spotřebitelé mají i veliký problém s kvalitou a čerstvostí ovoce a zeleniny.“
Diamantový titul získají prodejny, které mají ve svojí nabídce i nadstandardní služby - jako je třeba bezbariérový přístup, kvalitní toalety nebo také kávu zdarma.
„Nebo prodejna umožní elektronické objednávky prostřednictvím e-shopu. Může to být speciální služba, která je určena pro hendikepované skupiny nebo matky s dětmi. Důležitým faktorem je také dostupnost prodejního místa a služby, které jsou s tím spojené, jako například parkování,“ vyjmenovává další kritéria Marta Nováková ze Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Do projektu se můžou přihlásit nejen hypermarkety, ale třeba i malé pultové obchody - a to ještě během dubna. Pokud při kontrole uspějí, získají certifikát na dva roky.
Značku kvality už znají zákazníci z obalů zboží - ať už jde o Českou potravinu, Regionální potravinu nebo také Český výrobek. Ne všichni klienti se v nich ale orientují. Podobné obavy mají zákazníci i se značením prodejen. Většinu oslovených by proto certifikát k nákupu nepřiměl.
„Nevím, jak dalece je certifikace objektivní. Jsou určité zákony, ale i ty se mohou trošku obejít. Na certifikace bych stoprocentně důraz nekladla, moc bych tomu nevěřila,“ říká jedna z oslovených žen.
„Já tomu nevěřím, protože mám docela špatné zkušenosti. Někde je třeba nějaká cena, já si pro to jdu a ona je u pokladny úplně jiná,“ říká další. „Já nevím, já si těchto věcí vůbec nevšímám,“ dodává třetí žena.
Na podporu prodeje českých výrobků dal stát během šesti let už stovky milionů korun. Třeba marketingové kampaně ministerstva zemědělství v minulosti kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad.
Nikdo totiž nekontroloval, jestli jsou akce přínosné, řekl před časem Radim Smetka - autor výzvy, podle níž by měli spotřebitelé kupovat, co chtějí:
„Výsledky kampaní, které dosud proběhly – ať už to byla kampaň Klasa, Ryba domácí, Vína z Moravy nebo Vína z Čech, se v podstatě nijak zásadním způsobem na prodejnosti neprojevily. Dokonce v případě českých ryb došlo k poklesu prodejnosti českých ryb, a to nás kampaň stála 180 milionů korun.“
Vyhlášení nejlepších prodejen bude už letos v listopadu.