Pozor, kde si půjčujete, varoval Člověk v tísni. Sestavil velké srovnání úvěrových společností
Ve srovnání malých půjček dopadla nejlépe úvěrová společnost Kamali. A na opačném konci žebříčku se umístila Viva Credit. Vyplývá to z analýzy, kterou ve středu představila nezisková organizace Člověk v tísni. Podle ní by si lidé měli dávat pozor na to, kde si půjčují. Za měsíční půjčku ve výši deset tisíc korun mohou zaplatit několik stokorun, ale i přes čtyři tisíce. Ještě větší rozdíly prý klienty čekají, pokud nebudou moct splácet.
„Vítězem srovnání se stal opět Kamali, který jen s nepatrným odstupem předstihl druhou Airbank. Třetí pozici obhájil, stejně jako loni, COFIDIS,“ hodnotí výsledky analýzy Člověka v tísni jeden z autorů David Borges.
„Solidní umístění si drží i největší české banky, stejně jako významní nebankovní hráči – Home Credit a ESSOX,“ doplňuje.
Borges také upozorňuje, že některé společnosti se oproti loňsku ohledně poskytování půjček zlepšily. „Stejně důležité je ale i to, že někteří poskytovatelé, kteří loni v testu propadli, se rozhodli svou praxi zlepšit. Díky tomu se letos zařadili již mezi průměrně hodnocené. Platí to například o společnostech CreditAir, CreditOn nebo Simpůjčka,“ vyjmenovává Borges.
Ohledně sazeb je pak mezi bankami, případně většími firmami a naopak nebankovními společnostmi podle Borgese velký rozdíl. U první skupiny tak podle něj lidé za měsíční desetitisícovou půjčku zaplatí kolem 200 korun. U té druhé jsou prý půjčky často i desetinásobně dražší.
„Že u nebankovní společnosti vyjde půjčka dráž než v bance, překvapivé není. Zaráží nás ale, že za stejný úvěr zaplatíte u jedné společnosti 2000 korun, zatímco jinde je to více než dvojnásobek,“ říká Borges, jeden z autorů analýzy. A pro Radiožurnál dodává, že takové sazby jsou až nebezpečně vysoké a lidi mohou dostávat do dluhových pastí.
V tomto srovnání dopadla podle Člověka v tísni nejlépe společnost AirBank, nejhůře naopak v žebříčku skončil CreditPortal.
Analýza se věnuje také tomu, když člověk nemůže své závazky splácet. „Za přijatelné považujeme, pokud v důsledku nesplácení uhradíte navíc pět nebo sedm tisíc. Na trhu jsou však bohužel i společnosti, které si při problémech se splácením mohou nárokovat desítky tisíc, protože pokračují v účtování úroků ve výši stovek procent,“ upozorňuje Borges.
Za osm měsíců mu zvýšili dluh o milion. Jak banky prodávají pohledávky neplatičů soukromým společnostem?
Číst článek
Zákon o spotřebitelských úvěrech omezuje maximální výši sankcí, které si společnosti mohou účtovat v případě prodlení.
Naprostá většina společností, jejichž podmínky autoři prověřovali, tento zákon dodržuje. Podle Člověka v tísni se ale najdou i takové, které se pohybují na hraně zákona.
„Dojde-li například u jedné ze společností ke zpoždění s úhradou splátky, nebo pokud se zhorší klientova finanční situace, společnost může navýšit dohodnutou úrokovou sazbu o 150 procent,“ popisuje praxi Borges.
„U jiné zase vede nesplacení půjčky v dohodnutém termínu ke zpětnému navýšení poplatku o 100 procent. U desetitisícového úvěru jde o 2500 korun. Společnost navíc účtuje běžné sankce a úrok z prodlení,“ doplňuje.
Ve srovnání nákladů při nesplácení půjčky dopadla nejlépe AirBank, naopak nejhůře Credit123.
O žebříčku
Nezisková organizace Člověk v tísni v žebříčku porovnávala 43 úvěrových společností, které mají od České národní banky příslušnou licenci.
Lichváři našli nový způsob, jak obejít zákon. Lidem nabízí nevýhodné půjčky pro podnikatele
Číst článek
„Zaznamenali jsme snížení počtu zejména malých nebankovních společností. Zatímco loni jich bylo přes 30, tak teď to číslo pokleslo na 28. Trh se konsoliduje,“ uvedl pro Radiožurnál Borges.
Hodnoceno bylo celkem 17 kritérií. Hlavním smyslem Indexu má být srovnání podmínek, za nichž věřitelé půjčky nabízejí. „Mikroúvěry využívají především lidé s nižšími příjmy, proto je zde férový přístup obzvlášť důležitý,“ uzavírá jeden z autorů analýzy David Borges.