Rok od vypuknutí Dieselgate: Skandál už Volkswagen stál přes 430 miliard korun
Loni 18.září vypukl největší skandál v novodobé historii automobilového průmyslu. Německý koncern Volkswagen, kterému patří i mladoboleslavksá automobilka Škoda se přiznal, že do 11 miliónů diselových aut na celém světě namontoval software umožňující falšovat emise.
Zatímco ve Spojených státech nabídl Volkswagen majitelům dotčených vozů odškodnění a zpětný odkup, tak v Evropě svolává auta pouze k aktualizaci softwaru bez jakékoli finanční kompenzace.
V České republice se přehrání týká 164 tisíců vozidel, z nichž většina je značky Škoda. Svolávací akce, která začala letos v květnu je dobrovolná a majitelé za úpravu nic neplatí. U jedné z prvních aktualizací byl i Český rozhlas Radiožrunál.
Hesensko zažaluje automobilku Volkswagen za škody způsobené emisním skandálem
Číst článek
„Vozidlo připojíme na nabíječku, která musí mít dostatečný výkon. Poté dojde k propojení s diagnostickou jednotkou, dojde k vyhledání aktuální verze softwaru k tomu danému vozidlu a následnému nahrání,“ vysvětluje František Mikuda z autorizovaného servisu.
Přehrání trvá přibližně půl hodiny a k úpravě softwaru bylo zatím pozváno asi 32 tisíc majitelů vozidel. Do servisu jich přijela zatím jen třetina.
Na podvod, při kterém se koncern Volkswagen snažil zkreslit emisní údaje u naftových vozidel, tehdy přišla americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí.
Libor Fleishans z firmy, která se zabývá diagnostikou emisních systémů tvrdí, že k tomu automobilka používala upravený software.
Evropská komise zřejmě přehlížela problémy s měřením emisí u aut
Číst článek
„Software radikálně přepnul na nějaké úplně jiné pole a programátoři to zjistili, takže on to vlastně přiznat musel,“ říká Fleishans.
Po přiznání Volkswagenu se začaly problémy se zkreslenými emisemi objevovat i u dalších automobilek, například u italského Fiatu. Podle Fleischhanse se ale všichni vymlouvaly na ochranu komponentů v dieslovém motoru.
„Ne, že podvádí, ale že to neplní všechny značky. Každý to svádí na tzv. ochranu komponentů. Z principu je vidět, že vlastně autům vadí, když jsou v jakémkoliv jiném prostředí, než v emisní zkušebně,“ doplňuje Fleishans.
Proto se uvažuje o měření emisí v reálném provozu. Taky se poslední dobou objevují hlasy, aby Volkswagen finančně odškodnil podobně jako ve Spojených státech i majitele aut v Evropě.