Ryanair uspěl se stížností u evropského tribunálu. KLM a TAP zatím nedostanou státní podporu
- Tribunál Evropské unie ve středu vyhověl stížnosti letecké společnosti Ryanair a zrušil rozhodnutí Evropské komise, která kvůli pandemii schválila státní pomoc nizozemské letecké společnosti KLM a portugalským aerolinkám TAP.
- V případě KLM komise schválila Nizozemsku pomoc 3,4 miliardy eur (86,6 miliardy korun) a v případě aerolinek TAP činila schválená pomoc 1,2 miliardy eur (30,6 miliardy korun).
- Vrácení pomoci se odkládá do doby, než komise znovu rozhodne a důvody případně lépe vysvětlí.
Ryanair však neuspěl s další stížností, která se týkala Španělska a jeho pomoci firmám zasaženým koronavirovou krizí. V tomto případě Tribunál Evropské unie rozhodl, že částka deset miliard eur (254,6 miliardy korun), kterou Madrid poskytl španělským strategickým podnikům, je v souladu s unijním právem.
Po miliardovém zisku rekordní propad. Ryanair zaznamenal během pandemie ztrátu 815 milionů eur
Číst článek
„Ryanair vítá rozhodnutí soudu Evropské unie, podle něhož byly podmínky státní pomoci zvýhodňující Air France-KLM a TAP v rozporu s právem Evropské unie,“ uvedl v tiskové zprávě Ryanair, který je největším nízkonákladovým leteckým dopravcem v Evropě.
„Ačkoliv krize v důsledku covidu-19 způsobila újmu všem aerolinkám, které přispívají k ekonomikám Nizozemska a Portugalska a zajišťují s nimi spojení, vlády těchto zemí se rozhodly podpořit jen své národní letecké dopravce,“ dodal.
Ryanair podal na komisi celkem 16 stížností za to, že povolila státní pomoc jednotlivým aerolinkám, jako je Lufthansa, KLM, Austrian Airlines a TAP, stejně jako národní plány, které většinou preferují vlajkové dopravce, připomíná agentura Reuters.
Tribunál Evropské unie zrušení pomoci aerolinkám KLM zdůvodnil tím, že nizozemská vláda dostatečně neprokázala, že je taková pomoc nutná.
„Oznámená podpora spočívala jednak ve státní záruce k zajištění úvěru, který mělo aerolinkám poskytnout konsorcium bank, jednak ve státní půjčce,“ píše se ve sdělení Tribunálu Evropské unie.
Zajištění likvidity
Nizozemsko zamýšlelo tímto opatřením zajistit své vlajkové letecké společnosti likviditu potřebnou k tomu, aby se společnost KLM vyrovnala s dopady pandemie na své hospodaření.
Letiště Praha odbavilo v prvním čtvrtletí meziročně o 90 procent méně pasažérů. Nejoblíbenější byla Dubaj
Číst článek
KLM je součástí francouzsko-nizozemské holdingové společnosti Air France-KLM. Evropská komise už loni 4. května prohlásila individuální podporu, kterou poskytla Francie aerolinkám Air France, za slučitelnou s vnitřním trhem. Podpora pro Air France spočívala ve státní záruce a v akcionářské půjčce v celkové výši sedm miliard eur (178,2 miliardy korun).
V dubnu stejný unijní soud podpořil Evropskou komisi, když schválila pomoc skandinávským aerolinkám SAS a Finnair. V únoru soud podpořil i státní pomoc přiznanou konkurenčním aerolinkám včetně Air France a SAS.
Tribunál Evropské unie je v unii druhou nejvyšší soudní instancí. V dalším rozhodnutí se ve středu v nesouvisející kauze postavil na stranu vlajkových německých aerolinek Lufthansa, které se ohradily proti státní pomoci provozovateli letiště ve Frankfurtu nad Mohanem.
Pomoc totiž podle názoru Lufthansy zvýhodňuje jejího konkurenta Ryanair a Tribunál Evropské unie dal nyní Lufthanse za pravdu. Zrušil proto rozhodnutí Evropské komise z roku 2017, kterým byla provozovateli letiště pomoc schválena.