Lidskou práci v Česku stále častěji nahrazují samoobslužné kiosky, především v pohostinství

Namísto prodavačů nebo číšníků samoobslužné kiosky nebo tablety a aplikace. Moderní technologie teď používá stále více firem. Řada podniků tím reaguje na nedostatek pracovníků na trhu. O některé pozice - jako jsou třeba pokladní, servírky nebo i skladníci - totiž lidé nemají moc zájem. Konkrétní pracovní pozice tak v provozovnách postupně nahrazují počítače a automaty.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tablet (ilustrační foto)

Ilustrační foto. | Zdroj: Pixabay

Nacvakáním číselného kódu se otevírají dveře do výdejního místa e-shopu.

Žádná obsluha ani pokladní tady nejsou - funguje to jako v samoobsluze. Zákazník zadá číslo objednávky do počítače, zaplatí přes terminál a pak už jen čeká na pokyny, které se mu objeví na obrazovce.

3:24

Češi kupují nejčastěji v akcích alkohol, kávu a mléko. Malé prodejny přitom vyměňují za hypermarkety

Číst článek

Píše se: Následujte modrou barvu. Dám otevřít dveře. V podlaze jsou led diody, které nás navigují k sloupci, kde máme zboží uloženo. Schránka se nám otevřela. Zavíráme a můžeme opustit prodejnu,“ vysvětluje pro Radiožurnál projektový manažer společnosti Alza.cz Zdeněk Kučera.

Na samoobslužný systém sázejí také další firmy. Například v restauraci My food corso v Praze práci servírek a číšníků nahradily tablety.

Adéla Flejšarová ze společnosti Sklizeno ukazuje, jak si návštěvníci mohou jídlo objednat: „U vchodu najdete boxík s kartami, kterým mi říkáme mlsná karta. Vyberete si stůl, nikdo vás neusazuje. Kartu vložíte do zařízení, které je na stole - do iPadu. Klasickým kliknutím si dám třeba tady rigatoni s pestem. Platí se pak na kase.“

Zmrzlinářství v Česku přibývá. V létě některá prodají za týden i přes tunu zmrzliny

Číst článek

Chybí pracovní síla

Samoobslužný kiosek používá například i podnik Bageterie Boulevard přímo v centru Prahy. Zákazník se může poměrně rychle zorientovat a pomocí několika kliknutí si vybrat objednávku. I s placení kartou může celý proces trvat do dvou minut.

„Víme, že pokud už zákazník už kiosek zná a ví přesně, pro co si jde, tak tu platbu dokáže uskutečnit za 25 sekund,“ říká provozní ředitel firmy Jiří Štěpánek. Podle něj kiosky nahradí fyzickou sílu, která na pracovním trhu chybí.

„Je velmi obtížné sehnat zaměstnance. Jeden kiosek by nám mohl nahradit jednoho zaměstnance.“

Samoobslužné automaty má třeba i fastfood McDonald's. Do konce roku chce službu rozšířit celkem do 90 provozoven.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme