Šéf ČD Cargo Gustav Slamečka kvůli čtvrtmiliardové ztrátě rezignoval
Předseda představenstva nákladního dopravce ČD Cargo Gustav Slamečka rezignoval, vedení opustí k 8. říjnu. Slamečka čelil kritice za špatné hospodářské výsledky, firma letos zřejmě skončí se ztrátou skoro čtvrt miliardy korun. Valná hromada zároveň odvolala člena představenstva Romana Valloviče, do vedení ČD Cargo naopak zvolila generálního ředitele Českých drah Petra Žaludu.
O odchodu Slamečky se mluvilo už delší dobu, ministr dopravy Pavel Dobeš i odbory ho kritizovali za špatné hospodářské výsledky.
Slamečka se ale brání – podle jeho slov na tom dceřiná firma Českých drah není tak „dramaticky špatně“, jak tvrdí kritici, a že jen „kouzelník“ by si na jeho místě vedl lépe.
Situaci v ČD Cargu okomentoval bývalý generální ředitel Českých drah Emanuel Šíp
„Během jeho působení se mu podařilo nastavit správně vnitřní provozní procesy a zprůhlednit systém zadávání zakázek. Nicméně výhled hospodaření ČD Cargo není v souladu s představou mateřské společnosti,“ potvrdil mluvčí drah Radek Joklík.
„Proto taky byl dnes valnou hromadou ČD Cargo odvolán další člen představenstva, pan Roman Vallovič. Valná hromada zároveň jmenovala do představenstva ČD Cargo jako Petra Žaludu, současného generálního ředitele ČD,“ dodal mluvčí.
Dlouhodobé problémy
Podle bývalého generálního ředitele Českých drah Emanuela Šípa jsou problémy ČD Carga dlouhodobé a nevyřeší se výměnou jednoho manažera. Na špatné situaci se prý podepsalo jak omezování přepravy hromadných substrátů po roce 1990, tak i ekonomická krize.
„Část problémů souvisí přímo s ČD Cargem. Je to nevhodná struktura vozidlového parku, kdy má například historicky nadbytek uhelných vagonů, naproti tomu nedostatek kontejnerových vozů, vozů s posuvnými přepážkami a dalších. Nebo zastaralý lokomotivní park, který neumožňuje provoz na západoevropských tratích,“ vypočítává Šíp.
Podle Gustava Slamečky jsou letošní výsledky ČD Carga lepší, než očekával, spokojen s nimi ale není
„Další problém je, že ČD Cargo potřebuje důkladnou reformu logistického systému, protože dnešní je pořád to, co jsme viděli na dráze v uplynulých desetiletích,“ míní bývalý ředitel ČD.
Společnosti ČD Cargo se v minulém roce podařilo podstatně osekat ztráty – z předchozích více než 800 milionů korun na 60 milionů. Letos ale zase čeká firmu propad na zhruba 230 milionů. Tržby jsou o skoro dvě miliardy nižší, než firma plánovala.
„S výsledky za první pololetí a s výhledem do konce roku nejsem osobně spokojený ani já. Ale je to samozřejmě otázka toho, co je přičiněním managementu a co přičiněním vnějších ekonomických faktorů, vývoje naší ekonomiky,“ říká Gustav Slamečka. Při vytváření plánu na letošní rok prý vycházeli z optimistických předpokladů, které počítaly s růstem HDP o 2 procenta.
ČD Cargo vznikly na konci roku 2007 jako dceřiná firma Českých drah. Ročně přepraví asi 90 milionů tun zboží, patří tak mezi pět největších železničních dopravců v EU. Zájem o přepravu ale klesá, letos ČD Cargo přepravily o 7,5 procenta méně zboží než loni. Ztráta dosáhne asi 230 milionů korun.
Podle Emanuela Šípa ale za potíže nemůže jen Slamečka: „Nebyl tam tak dlouho, aby bylo možné provést radikální změnu a myslím, že za tu dlouholetou situaci ani nemůže nést odpovědnost. Může ale existovat celá řada jiných důvodů, proč by mohl být odvolán. Můžou v tom být i mezilidské vztahy, protože tím je ovlivněna kompaktnost každého manažerského tělesa.“
„České dráhy mají hlavní priority jinde – v osobní dopravě – a to, že je Cargo vlastněno státním subjektem, brání investicím. Dříve či později bude nezbytná privatizace,“ míní Šíp.
Kdo nákladního železničního dopravce povede, se zatím neví. „Nový šéf ČD Cargo, který firmu povede v pozici výkonného ředitele, bude vybrán ve výběrovém řízení. Měl by to být zkušený manažer, který by měl samozřejmě jak zlepšit hospodaření společnosti, tak zároveň narovnat vztahy s odborovými centrálami,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.
O rezignaci Gustava Slamečky jsme na Radiožurnálu mluvili s mluvčím ČD Radkem Joklíkem a Jaroslavem Pejšou, předsedou Odborového sdružení železničářů
Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši bude teď hlavním úkolem konsolidace ČD Cargo a zmapování situace se zakázkami.
„Velikým problémem je, že v posledních měsících docházelo k úbytku zakázek a jiní dopravci přebírali zakázky od Carga. A obávám se, že v nejbližších měsících toto ještě může chvíli pokračovat, protože za řízení pana Slamečky se šetřilo obrovsky a nesmyslně na údržbě vozů a dneska nám chybí vozy na přepravu uhlí, takže o některé zakázky ještě můžeme přijít,“ řekl Pejša Radiožurnálu.