‚Těžko obhajitelná.‘ Státní záruku pro Smartwings nepodporuji, řekla Schillerová
Ministryně financí Alena Schillerová za ANO nepodporuje státní záruku pro tuzemské aerolinky Smartwings. Šéfka resortu to řekla v nedělní debatě Partie televize Prima. Podle Schillerovéje taková pomoc jedné konkrétní firmě těžko obhajitelná. Takový krok není aktuálně na stole, dodala ministryně. Skupina Smartwings čelí finančním problémům kvůli propadu zájmu o cestování v důsledku koronavirové krize.
Ministryně financí Alena Schillerová také uvedla, že že nezaznamenala, že by se nyní o nějaké konkrétní podpoře jednalo.
Šéf Smartwings Šimáně: Potřebujeme od státu půjčit nebo garantovat až dvě miliardy korun
Číst článek
„Jak sleduji ten vývoj, tak si myslím, že podpora pro Smartwings není na pořadu dne jako taková. V tuto chvíli jsou tam akcionáři a ti se vyjádřili k podpoře společnosti,“ řekla v diskusi.
Státní záruka by podle ní byla v Parlamentu těžko obhajitelná, když by měla být jen pro jednu firmu. „To byla věc, kterou jsem nepodporovala od samého začátku,“ konstatovala Schillerová.
Záležitost nyní podle ní náleží do pravomoci ministerstva průmyslu. „Ale nezaznamenala jsem, že by konkrétní podpora byla na stole, že by o ní bylo jednáno,“ dodala ministryně.
Vedle státní záruky, se kterou nesouhlasí, nevidí ani žádný jiný způsob, jak situaci Smartwings řešit.
V polovině května Schillerová řekla, že jí nedává smysl nic jiného, než aby stát koupil ve Smartwings stoprocentní podíl. Uvedla tehdy, že kapitálový vstup státu je logickou možností.
Opozice případnou státní pomoc kritizuje. Podle ní firma není strategickým podnikem. „I Smartwings mají možnost si požádat o ty standardní nástroje, jako je program Antivirus. Nevidím důvod, proč by měla tato firma, která není strategické hodnoty pro Českou republiku, získávat nějakou nadstandardní pomoc proti ostatním,“ shrnula na Primě šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová.
Peníze pro Smartwings?
Letecká skupina Smartwings se má ucházet přibližně o 900 milionů, a to formou státní půjčky nebo státní garance za komerční úvěr. Další zhruba miliardu korun by do firmy měli vložit její akcionáři, uvedl v pátek server Lidovky.cz.
O ,zestátnění‘ jsme zájem neměli, tvrdí Smartwings. Firma chce jen půjčku, nebo ručení za úvěr
Číst článek
Stát by za to měl získat místo v dozorčí radě, případně možnost do budoucna ovlivňovat strategii Smartwings.
Předseda představenstva a spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně v minulých dnech uvedl, že firma bude potřebovat až dvě miliardy korun. Podle serveru se akcionáři zároveň shodli, že potřebují z vnějších zdrojů získat 1,8 miliardy. Vedle toho navíc chtějí vytvořit půlmiliardovou rezervu pro případ dalšího odstavení letadel při případné druhé vlně šíření koronaviru.
Zástupci vlády v minulosti připustili, že by stát mohl dopravci pomoci, například formou úvěru, garance za komerční půjčku, nebo i odkupem společnosti.
Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček za ANO koncem května uvedl, že Smartwings jsou strategickou firmou, preferuje však řešení v rámci společnosti a případný odkup firmy je až poslední variantou.
Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.