Sobotka: Banky musí zlepšit služby na úkor svého zisku
Ministerstvo financí chce posílit postavení klientů tuzemských bank. Podle ministra financí Bohuslava Sobotky však není možné přenášet dopady případné regulace na klienty. Peněžní ústavy by měly zlepšit služby na úkor svého zisku, řekl ministr.
Na pravidlech se chce ministerstvo financí s peněžními ústavy dohodnout, jak ale Sobotka zdůraznil, některé banky dialog odmítají a ještě vyhrožují tím, že náklady na regulační opatření přenesou na zákazníky.
"Budeme mít vůli dohodnout se tam, kde to bude možné. Tam, kde narazíme na nepochopení a bude možné najít nějakou legislativní regulaci, pak navrhneme legislativní regulaci a budeme o ní jednat ve vládě, v Poslanecké sněmovně a v Senátu standardní cestou," uvedl Sobotka.
Jako zcela nepřijatelné označil Sobotka chování ČSOB a člena představenstva této banky Jana Lamsera. Ten uvedl, že regulace plánovaná resortem by znamenala miliardové náklady a v důsledku toho zdražení služeb pro klienty. "Tento výrok ukazuje, jaká je filozofie některých bank," řekl ministr.
Ministr v této souvislosti připomněl, že vláda v posledních letech postupně snižuje daně z příjmu z 31 na 24 procent. Banky by prý podle něj díky tomu měly do roku 2007 ušetřit asi 4,5 miliardy korun. "Banky snížením daní ušetří a já bych byl velmi rád, kdyby tyto prostředky investovaly do zlepšení svých služeb," řekl.
Ministerstvo ve středu rozeslalo bankám 88 otázek ohledně možné regulace poplatků a dalších změn, které by podle Sobotky měly zlepšit postavení klientů. Banky dostaly týden na odpověď. Podle náměstka Tomáše Prouzy je tato lhůta pouze technická na sepsání odpovědí, protože diskuse se již vede několik měsíců a banky již názor mají.