Stát vydal desítky milionů na základní registry neúčelně, říkají kontroloři. Systém dál mívá odstávky

Z celkem 2,46 miliardy korun vydaných v letech 2015 až 2022 na provoz a transformaci systému základních registrů stát desítky milionů vynaložil neúčelně a nehospodárně. Uvedl to v pondělí Nejvyšší kontrolní úřad. Systém podle něj svými provozními parametry stále odpovídá době svého vzniku před dvanácti lety a nadále mívá odstávky.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejvyšší kontrolní úřad

Desítky milionů vydal stát na základní registry neúčelně, říkají kontroloři (ilustrační foto) | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: Český rozhlas

Systém základních registrů, který je klíčovým prvkem v elektronizaci veřejné správy a je zdrojem údajů o občanech, právnických osobách či nemovitostech, podle kontroly nicméně i přes nedostatky plnil roli základního datového zdroje veřejné správy.

Ministerstvo vnitra se závěry kontrolního úřadu nesouhlasí, peníze na základní registry byly podle něj vydány účelně a systém funguje v bezodstávkovém provozu. Systém základních registrů je klíčovým prvkem v elektronizaci veřejné správy a je zdrojem údajů o občanech, právnických osobách či nemovitostech.

Nehospodárně vynaloženo bylo podle Nejvyššího kontrolního úřadu mimo jiné 4,4 milionu z celkem 9,1 milionu korun, které ministerstvo vnitra uhradilo dodavatelům při obnově infrastruktury základních registrů.

Koalice se nechce vzdát zpřísnění lustračního zákona, do Sněmovny jej chce poslat na podzim

Číst článek

To, že dodavatelé dostávali paušální částky za poskytování služeb rozšířené záruční podpory již od data převzetí komponent, vyhodnotil kontrolní úřad jako skutečnost nasvědčující porušení rozpočtové kázně.

Odstávky pokračují

Desítky milionů korun vydaly podle Nejvyššího kontrolního úřadu neúčelně na zavedení bezodstávkového provozu Český úřad zeměměřický a katastrální a Český statistický úřad, protože odstávky pokračují.

Podle konceptu transformace připraveného ministerstvem vnitra v roce 2018 se měly základní registry proměnit tak, aby sloužily nejen sdílení informací uvnitř veřejné správy, ale také občanům, a to nepřetržitě bez ohledu na pracovní dobu úřadů.

„Koncept proto definoval nutnost zajistit a garantovat dostupnost systému základních registrů v režimu 24 krát sedm. Více než čtyři roky po stanoveném termínu není nepřetržitá dostupnost zajištěna,“ uvedl Nejvyšší kontrolní úřad.

Odstávky systému mohou být jednou z příčin stavu, kdy si 2923 agendových informačních systémů z celkem 5118 systémů využívajících referenční údaje základních registrů vytváří jejich lokální kopie, uvedl kontrolní řad. Zkopírované údaje přitom podle něj nemusejí být aktuální.

Přibližujeme se, oznamovali politici. Vznik registru, který má chránit děti před devianty, se ale opět zadrhl

Číst článek

„Závěry Národního kontrolního úřadu jsou nesprávné, úřad navíc špatně vyhodnotil důkazy, které resort vnitra předložil,“ uvedlo ministerstvo vnitra. Peníze na základní registry byly podle něj vynaložené účelně pro zajištění zákonných požadavků a není pravda, že by některé úřady kvůli údajnému nezajištění bezodstávkového provozu vynaložily neúčelně desítky milionů korun.

„Bezodstávkového provozu tak, jak je chápán v IT prostředí, bylo dosaženo. V případě plánovaných úprav je totiž systém zcela funkční a uživatel nepozná rozdíl. V případě mimořádných odstávek může být systém nedostupný pouze v řádu jednotek či nižších desítek minut,“ dodalo ministerstvo.

Závislost na dodavateli

Kontrolní úřad upozornil také na to, že od doby zahájení provozu systému základních registrů mezi lety 2008 až 2012 všechny registry s výjimkou toho u katastrálního úřadu provozují a rozvíjejí stejní dodavatelé na základě opakovaně uzavíraných smluv.

„Správci registrů se tak dostali do závislosti na konkrétním dodavateli (tzv. vendor lock-in). Nejvyšší kontrolní úřad tento dlouhodobě přetrvávající stav posoudil jako riziko pro hospodárnost vynakládání peněžních prostředků,“ uvedl úřad.

K tomu ministerstvo vnitra uvedlo, že základní registry plní svoji roli také ve spolupráci s bezpečnostními složkami, a proto podporu provozu a rozvoje zajišťují ověření dodavatelé, jak to je u obdobných systémů obvyklé.

Registr eTurista zvýhodní majitele Airbnb, říkají hoteliéři. Zákon je nelogický, míní pražská radní

Číst článek

Systém základních registrů v letech 2015 až 2023 zprostředkoval zhruba osm miliard transakcí a využití měl například jako hlavní zdroj údajů pro sčítání lidu, domů a bytů provedeného Český statistický úřad v roce 2021.

V této souvislosti Nejvyšší kontrolní úřad uvedl, že z 1,815 miliardy korun vynaložených na sčítání lidu zhruba u miliardy korun smluvní odměny pro Českou poštu nebylo do ukončení kontroly v prosinci 2023 provedeno závěrečné vyúčtování.

Systém základních registrů se skládá mimo jiné z registru osob, registru obyvatel, registru územní identifikace adres a nemovitostí a registru práv a povinností. Vazby mezi jednotlivými základními registry navzájem a další služby zajišťuje Informační systém základních registrů.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme