Světové automobilky mají to nejhorší za sebou
Podle šéfa francouzské automobilky Renault Carlose Ghosna si již světový trh s automobily dosáhl na dno a autovýrobci tak mají to nejhorší za sebou. Potvrzují to i experti oslovení agenturou Reuters. I proto je podle nich možné čekat v automobilovém průmyslu velké změny, například fúze.
"Pro automobilky je současná situace velmi komplikovaná. Projevuje se to například ve velmi nestandardním způsobu plánování. V minulosti se vždy udělal nějaký rozpočet a ten se již neměnil. Dělaly se pětileté výhledy, které se také neměnily. Dnes jsme více operativní. Je v tom ale mnohem větší nejistota a klade to vyšší nároky na management," říká šéf Volkswagenu pro Rusko Martin Jahn.
Podle mnohých by řešením stávající situace mohlo být zavádění elektromobilů, které by se staly nejen příčinou nastartování automobilového průmyslu, současně by řešily problém vypouštění emisí a úsporu paliv. S tím ale Jahn nesouhlasí.
"Elektromobily jsou asi nejlepším řešením pro dlouhodobou budoucnost, ale nesou s sebou celou řadu nezodpovězených otázek, které bude nejdříve třeba vyřešit. Elektromobily jsou například nebezpečné protože jsou velmi tiché, na což nejsou chodci zvyklí. Vyřešit se musí i to, kdo vyrobí dostatečné množství elektrické energie a jak. Jedná se zkrátka o proces trvající desítky let," pokračuje Jahn.
V České republice je autoprůmysl stále výraznou součástí české ekonomiky. Martin Jahn se ale o jeho osud nebojí. "Výrobní kapacity v České republice jsou moderní, mají dobrý management a výbornou logistickou polohu. Myslím, že se postupně vrátíme k růstu a průmysl začne prosperovat," dodává Jahn.