Teplo přeje výrobcům nealkoholických nápojů. Oblíbené jsou i domácí limonády
Místo piva točenou limonádu. Horké letní dny hrají do karet hlavně jejich výrobcům, a to i přesto, že v posledních letech Češi na sladkých nápojích šetřili a raději si natočili vodu z kohoutku. Největší český výrobce točené malinovky letos očekává rekordní tržby. Rozšířit svou nabídku a zchladit zákazníky se ale snaží i samotné restaurace a bary, které vymýšlejí neobvyklé domácí limonády.
Sladké točené limonády jsou v Česku oblíbené i proto, že jsou vzpomínkou na starý režim. Alespoň se to tak zdá v případě největšího výrobce točené malinovky. Češi jsou totiž na její chuť zvyklí, provází je třeba i 40 let.
Nealkoholické nápoje se díky teplému počasí prodávají více. V posledních letech Češi na sladkých nápojích šetřili
Aktuálně vyrábí Kolínská sodovkárna 13 příchutí, od koly přes citron až k malinovce. Ta je také největším tahounem tržeb. Výrobce předpokládá, že se mu letos podaří zvednout tržby o 15 procent a překonat tak loňský stomilionový výdělek.
Jen během července prodala společnost 800 tisíc porcí limonád. I tak je to ale zlomek ve srovnání třeba s koncernem Kofola, který ročně utrží za prodej nealkoholických nápojů tři miliardy korun.
Sladkých nápojů se pije méně
Přestože se Kolínské sodovkárně daří, v Česku dlouhodobě spotřeba sladkých nealkoholických nápojů klesá. V průměru člověk v Česku vypije ročně 218 litrů, to je o sedm litrů míň než v roce 2012 a o 40 litrů míň než v roce 2008, tedy v době, kdy začala ekonomická krize.
Čeští spotřebitelé začali na nákupu slazeného pití šetřit. Spotřeba sycených, tedy bublinkových nápojů, které představují skoro polovinu prodejů nealkoholických nápojů, klesla meziročně o tři procenta na necelých 10,5 milionu hektolitrů.
Spotřeba další významné kategorie, balených vod, klesla o pět procent. Češi tak doma hasí žízeň hlavně vodou z kohoutku. To ale neplatí v případě domácích limonád v restauracích. Ty v posledních letech zvyšují návštěvnost podniků, hlavně těch se zahrádkami, a také jim přinášejí peníze do kasy.
Domácí limonády jsou oblíbené nejen u zákazníků, ale i u samotných provozovatelů. O zisk se totiž nemusí dělit s dodavatelem a lidé jsou za ně navíc ochotni zaplatit víc peněz.
Majitelé podniků se předhánějí i v jejich příchutích. Neobvyklé tak nejsou třeba okurkové, hroznové se skořicí nebo borůvkové limonády s mátou.