V ČR loni klesla spotřeba benzínu i nafty. Řidiči tankují levněji v zahraničí
Spotřeba benzínu i nafty se loni v Česku výrazně snížila. U benzínu skoro o 10 procent, u nafty o víc než 5 procent. Podle statistického úřadu za tím není krize, důvodem tedy není případná snaha motoristů omezit jízdu autem a ušetřit. Za poklesem stojí čím dál častější čerpání pohonných hmot v zahraničí, kde jsou příznivější ceny benzínu i nafty.
Přestože spotřeba benzínu a nafty podle statistiků klesla, do Česka se loni dovezlo o víc než 7 procent více ropy než v roce 2009. Jak v pořadu Stalo se dnes vysvětlil Ivan Indráček, předseda představenstva Společenství čerpacích stanic ČR, spotřeba pohonných hmot s dovozem ropy přímo nesouvisí.
„Ropa je surovinou a nafta a benzín jsou konečným produktem. V ČR máme rafinérie, které jsou schopné pokrýt určitou část spotřeby a zbytek spotřeby se dováží,“ přiblížil.
Hostem pořadu Stalo se dnes byl Ivan Indráček, předseda představenstva Společenství čerpacích stanic České republiky.
„To, že se dovezlo více ropy může znamenat to, že větší část paliva, která byla v ČR zpracována, pocházela z tuzemské výroby a menší díl byl dovezen. Anebo to může také znamenat, že české rafinérie více produkce vyvezly,“ dodal.
Vysoká spotřební daň
Někteří čeští politici prosazují snížení spotřební daně z pohonných hmot. Podle nich by pak motoristé víc tankovali v Česku. S tím souhlasí i Indráček. Podle něj se ale v tomto případě jedná pouze o motorovou naftu, protože, jak uvedl, u benzínu spotřební daň v ČR v relaci s ostatními evropskými zeměmi není tak vysoká.
„Jsme někde ve střední části pomyslného žebříčku. U motorové nafty je to mnohem horší, protože tam jsme se úspěšně usadili ne úplně na špici, tam jsou země jako Anglie nebo Švédsko či Dánsko, ale jsme v jedné z vedoucích pozic,“ přiblížil.
To podle něj znamená, že řidiči, kteří přes Českou republiku jezdí, u nás netankují, což dříve dělali. „A zrovna tak čeští dopravci, kteří měli ve zvyku si natankovat doma, pak objet Evropu a vrátit se, to dnes dělají opačně. Oni Evropu s nákladem objíždějí, ale tankují v Evropě, protože jim to finančně vychází lépe,“ vysvětlil.