Ano, internet zadarmo končí
Na českém internetu vyvolal velké pozdvižení příspěvek Ivo Lukačoviče, zakladatele a majitele portálu Seznam.cz a jednoho z nejbohatších lidí Česka. Na sociální síti X, na které je v posledních letech hodně aktivní, obsáhle vysvětloval, proč Seznam zavádí novou formu kvazi předplatného a mimo jiné napsal, že „internet zadarmo tak, jak jsme jej znali dřív, končí.“
Přestože padesátiletý byznysmen komunikuje s vnějším světem takřka výhradně prostřednictvím zpráv na síti donedávna známé jako Twitter, dostalo se jeho pojednání mimořádné pozornosti i v klasických médiích a vůbec ve veřejném prostoru.
Lukačovič přitom nenapsal nic, co by nebylo dávno zřejmé, ostatně i on sám to zmiňuje: internetové služby v Česku i ve světě se už nějakou dobu uzavírají a jiná cesta není.
Když dnes přijde návštěvník na stránky Seznamu a není na něm přihlášený svým uživatelským účtem, musí si vybrat – buď zaplatí 79 korun a bude moct číst či vyhledávat, aniž by o něm server sbíral jakákoli data, nebo se o své údaje podělí a pak neplatí nic. V minulosti šlo brouzdat Seznamem a při tom o sobě sdílet jen minimum informací.
Platíme vlastními údaji
Jde o přípravu na konec takzvaných cookies třetích stran, tedy mini programů, které ve vašem prohlížeči špehují, kam na internetu chodíte, a podle toho vám pak weby jako Seznam mohou zobrazovat třeba personalizovanou reklamu.
Jenže cookies to už mají spočítané, Google je ve svém dominantním prohlížeči Chrome plánuje zcela vypnout a na omezení sběru osobních dat dlouhodobě tlačí úřady v Evropě i v Americe.
Takže to, co nyní udělal Seznam, není žádná novinka. Lukačovič přiznává, že se inspirovali v Německu nebo u skupiny Meta, která něco podobného přichystala pro uživatele Facebooku a Instagramu.
Nostalgie a touha nebýt tolik online. Mladí lidé si oblíbili staré tlačítkové telefony i v době QR kódů
Číst článek
Další hráči se přidávají nebo přidávat budou. A nelze se tomu divit – klíč v jakémkoli byznysu je znát dobře svého zákazníka. To platí na internetu i ve večerce na rohu. Když obchodník ví, komu prodává, snáz mu ušije nabídku na míru, u níž je větší šance, že bude úspěšná.
Ostatně pohyb po internetu už dávno nebyl zadarmo, drtivá většina z nás na něm bezmyšlenkovitě odklikávala otravné lišty s GDPR upozorněním, ledaskde jsme nalogovaní dlouhodobě. A tam všude jsme platili našimi vlastními údaji. Zároveň je už dlouho patrný i trend zpoplatňování v podstatě jakéhokoliv obsahu, protože jeho výroba je drahá a jen reklama ho prostě nezaplatí.
Takže je fér si říct, že doba internetu zdarma, jak jsme jej chápali dřív, nekončí, protože skončila už dávno. Spíš teď nastává doba, kdy bude používání internetu zase o něco dražší. I proto, že na něm žijeme čím dál větší část našich životů.
Autor je zástupce šéfredaktora serveru CzechCrunch
Sedm neúspěšných procent vlády premiéra Fialy
Radko Kubičko
Druhý rok Petra Pavla. Jaký byl?
Kateřina Perknerová
Moskevský ‚klub sesazených prezidentů‘ má nového člena
Libor Dvořák
Prvotní hřích, který může za drahé bydlení
Petr Holub