Facebook už není pro mladý. Přichází Instagram
Kdo bude za pět let králem sociálních sítí? O tom, že dnes mezi uživateli s velkým náskokem vede Facebook, není pochyb. Mladý miliardář Mark Zuckerberg dokázal za necelých patnáct let ze školní sítě vybudovat globální ekonomicky úspěsný projekt s téměř dvěma miliardami aktivních uživatelů, který se dnes i díky expanzi do rozvojových zemí zdá nezastavitelný.
Nárůst uživatelů Facebooku ve Spojených státech a západní Evropě se ale rok od roku zpomaluje - a především jeho cílová skupina stárne. Zatímco v době největšího růstu kolem roku 2010 se na Facebook připojovali především vysokoškolstí studenti, zájem dnešních dospívajících pomalu upadá. V Česku i ve světě se pro teenagery stala z účtu na Facebooku spíš nepříjemná povinnost, nutná třeba pro komunikaci na tamním Messengeru.
To ale není pro Zuckerbergovu firmu žádná ztráta. Čím dál víc totiž vychází najevo, že "novým Facebookem" nebude Twitter nebo Snapchat, o kterých se spekulovalo v minulosti - ale Instagram, fotografická aplikace, kterou Facebook před pěti lety za závratnou milardu dolarů koupil. Počet uživatelů Instagramu roste čím dál rychleji: denně se na něj přihlášuje kolem 400 miliónů lidí, a pokud se současný trend udrží, bude tohle číslo stoupat o sto milionů každý půlrok. Podle dat z loňského listopadu má na síti účet také každý desátý Čech.
Tajemství úspěchu Instagramu se vydal zjistit technologický novinář Farhad Manjoo přímo do sídla Facebooku. Stojí za ním jednak proměňující se internetová kultura, která po letech důrazu na text přechází zvlášť u mladé generace v preferování obrazu. Spíše než dlouhé články lidé sledují informativní videa a fotky mají na sociálních sítích větší odezvu než statusy; univerzální sada smajlíků emoji se zase stala nedílnou součástí soukromé internetové komunikace. Že bude mít výhradně vizuální síť navrch nad textovou, je tedy nasnadě.
Kromě toho se ale Instagram na rozdíl od konkurence nebojí ani radikálních změn - od změny zobrazování fotek z chronologického na algoritmicky řazené po kontroverzní výměnu loga a redesign aplikace, který proběhl v první půlce loňského roku. A odvážné kroky mu vychází.
Zpětně se tak strategie Facebooku - svou potenciální konkurenci buď kupovat, nebo od ní bez skrupulí přebírat funkce, nejnověji "příběhy" ze Snapchatu - ukazuje jako geniální. Na rozdíl od svých předchůdců, kteří po pár letech slávy upadli v zapomnění, se na výsluní drží více než desetiletí a nezdá se, že by ho něco ohrožovalo. Samotný Facebook se už teď stává platformou pro rodiče - ale i jejich děti budou nejspíš součástí jedné velké facebookové rodiny.
Ceny bytů prudce rostou. A vláda to ještě podporuje
Julie Hrstková
Roztržka v Bílém domě zhoršila také bezpečnost Česka a celé Evropy
Petr Šabata
Oválná pracovna a české volby
Ondřej Konrád
Jak si vede Evropa v konfrontaci s duem Trump – Putin?
Jan Vávra