Rozpad veřejného mínění
Letos to je 275 let od okamžiku, kdy byla v roce 1747 v Paříži podepsána smlouva s pány Diderotem a D’Alembertem jako s řediteli díla, které neslo název Encyklopedie. Podle Pierra Lepapa, francouzského spisovatele a esejisty, si většina příslušníků tehdejších elit, počínaje policejním ředitelem a konče filosofy, představovala Boha jako hodináře-geometra.
A svět – a možná člověka samotného – jako stroj, z něhož se získá maximální výkon, když se popíší, pochopí a zracionalizují všechna jeho soustrojí.
Když se vytvoří společný jazyk, v němž by bylo možné všechny věci pojmenovat pro každého stejně a srozumitelně. Za touto prací byla touha po pevném řádu, zřetelné formě, jasných principech s předvídatelnou dynamikou.
Toto přesvědčení vládlo prakticky až do minulého století, kdy filosofové v řeči, kterou Václav Havel nazval později ptydepe, viděli past a vzali si za úkol vysvobodit jazyk ze zajetí ideologie.
Česko-italský filosof Václav Bělohradský to tehdy definoval takto: „Musíme nalézt způsob, jak se osvobodit od povinnosti řídit se veřejnými mapami, které nám předepisují, jak máme myslet i jak máme vonět.“
Zmizí Slovensko z mapy Evropy?
Číst článek
Veřejným mapám vyčítal, že v nich není zachyceno hledisko, z něhož ta mapa byla nakreslena.
V masové produkci měřitelného viděl nebezpečí, protože informace, názory, události a postoje se hodnotily a hierarchizovaly, obměňovaly, strukturovaly, replikovaly a valily prostorem jako záplavy. Sdělení bylo stále více, ale skutečnosti stále méně.
Více informací v Bělorusku
Vznikem internetu, sociálních sítí a algoritmů ve 21. století se tento proces ještě urychlil, informace a kontext vytlačily aktuality a emoce převládly nad informacemi. Skutečnost byla odsunuta do nedohledna.
Dnes jsou informace i mravy vinou aktualit a blábolu stlačeny dolů a veřejné mínění, které encyklopedisté vymysleli, se rozpadlo.
‚Neupsal se do války v jiné zemi.‘ Rusové se snaží zachránit své příbuzné z fronty
Číst článek
A stejně se rozpadly i veřejné mapy, protože do nich byly postupně zapracovány hlediska všech a už se podle nich nedá nikam dojít. Veřejné mínění je nahrazeno eruptivními výlevy emocí, medialitou, která je těžko regulovatelná jako plazma a podléhá spíše pravidlům teorie her a politici si s tímto fenoménem nevědí rady a populisté tuto situaci zneužívají.
To platí zejména o naší civilizaci, kde lidé žijí v různých názorových bublinách, v nichž často již nehledají nové informace, ale pouze souhlas. Proto výsledky voleb jsou často překvapivé a těžko se sestavují kompaktní vlády.
Jiná je situace v Rusku, kde výsledky průzkumů spíše ukazují na účinnost propagandy, než na to, co si tam lidé myslí. Válku Vladimira Putina v dubnu schvalovalo podle centra Levada 82 procent Rusů, což je o 11 procent více než na počátku války.
Zajímavé je srovnání s výsledky průzkumu v Bělorusku, kde lidé mají více informací, protože tam mohou vidět i polské či jiné televize s autentickými záběry z války a kde ruská propaganda na ně nemá takový vliv: Podle průzkumu institutu Chatham House ruskou invazi podporuje jen 23 procent dotázaných a zapojení jejich armády do války podporuje jen pět procent respondentů.
Autor je publicista
Česko porušuje právo na bydlení. Bude to politiky někdy zajímat?
Apolena Rychlíková
Putinovi barbaři likvidují Rusy a jejich kulturu
Alexandr Mitrofanov
Co když má Trump s Gazou pravdu?
Jan Fingerland
Útok na senátorku Němcovou je jen začátek
Kateřina Perknerová