Konec starých jistot, dokonce v Mladé Boleslavi

V období zpráv způsobujících paniku přišla jedna zvlášť nepříjemná. Ze všech automobilových značek Evropy se v říjnu prodej nejvíc propadl u české Škody. Zpráva Evropského sdružení výrobců automobilů jako kdyby vysvětlovala, proč zotavení tuzemské ekonomiky bude podle aktuální prognózy Evropské komise letos vůbec nejslabší na celém starém kontinentě.

Komentář Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobilový závod

Automobilový závod | Foto: František Vlček / MAFRA | Zdroj: Profimedia

Tempem dvě a půl procenta růstu národního hospodářství nikoho po loňském šestiprocentním covidovém propadu neoslníme, zprávy o prodeji automobilů, excelentním oboru tuzemské ekonomiky, přitom věští, že zlepšení není na obzoru.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petr Holub: Konec starých jistot, dokonce v Mladé Boleslavi

Výrobu automobilů blokuje nedostatek dílů, zvláště polovodičů nebo čipů, kterých je na trhu nedostatek a nejspíš bude řadu dalších měsíců.

Zvykli jsme si, že o prosperitu máme postaráno prostě tím, že v Mladé Boleslavi stojí automobilka, kterou řídí prozíravé vedení z německého Wolfsburgu. Dokázalo zařídit, že se Škoda stala nejúspěšnější továrnou na auta z bývalého socialistického bloku, zároveň zajistilo odbyt výrobcům dílů z okolí, a právě tato subdodavatelská síť přitáhla do Česka další výrobce. Díky boleslavským vozům jsme překonali krizi po roce 2008, protože jejich odbyt podpořil dotační program německé vlády.

Zneklidňující dobrodružství

Jenže teď už staré jistoty neplatí. Meziroční ztráty škodovky v prodejích za měsíc říjen dosahují 50 procent a jsou v Evropě největší. Také propad za prvních deset měsíců je nejhlubší po francouzském Renaultu a americkému Fordu. Za pozornost přitom stojí, že na úrovni před krizí už dokážou v Evropě prodávat asijské automobilky Hyundai a Toyota, které ostatně také mají své české továrny, skoro stejně na tom jsou ještě výrobci luxusních aut Porsche a BMW.

Prodej aut se oproti roku 2019 propadl o 36 procent. Vyšší odbyt zaznamenaly Hyundai a Volkswagen

Číst článek

Vysvětlit to jde poměrně snadno. Asiaté mají lepší kontakty na rovněž převážně asijské výrobce čipů, v případě Japonců, Korejců i německých luxusních značek se však projevuje silnější poptávka po moderním vybavení, tedy po elektromobilech a hybridních vozech, které nabízejí právě jejich úspěšnější a často také dražší značky.

Model Škoda, tedy německé auto za východoevropské peníze, se najednou vyčerpal. Nejde jen o potíže se subdodávkami, mladoboleslavské výrobky s perfektními dieselovými motory se dostaly do podezření, že v dohledné době, tedy za deset let, nebudou vůbec puštěny na silnice.

Ředitel Škody Thomas Schäfer nedávno deníku Welt prozradil, že koncern Volkswagen hodlá v Mladé Boleslavi udržet výrobu dieselů co nejdéle s vyhlídkou, že je půjde prodávat i nadále v zemích typu Ruska a Indie. Bude to zajímavý experiment, z pohledu tuzemské ekonomiky však poněkud zneklidňující dobrodružství vzhledem k tomu, že jeho neúspěch sníží výkonnost veškerého českého průmyslu.

Autor je reportér serveru Seznam Zprávy

Petr Holub Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme